Vid 2018 års slut fanns 259 laddbara personbilar i trafik på Gotland, vilket är en ökning med 76 bilar, eller 42 procent, jämfört med året innan.
– Andelen laddbara bilar varierar stort över landet, på Gotland utgör de endast 0,7 procent av bilparken. Högst andel laddbara personbilar hade Solna med 8,9 procent. Det stora antalet personbilar gör att det tar tid att förändra strukturen, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys, i ett pressmeddelande.
Andelen bensindrivna bilar på Gotland är 71,3 procent, vilket är betydligt mer än rikssnittet. Av samtliga bilar på ön var det bara 6,3 procent som kunde drivas på alternativa drivmedel som el, etanol och gas. Det kan jämföras med 2008 då 93 procent var bensindrivna och 1,1 procent drevs med alternativa drivmedel.
I landet totalt var 57 procent av personbilsflottan bensindriven vid årsskiftet, vilket är en minskning jämfört med året innan. Även etanolbilarna minskade, eftersom inga biltillverkare längre säljer nya etanolbilar i Sverige.
Laddhybrid- och elbilar ökade mest i landet, men även antalet elhybrider och dieselbilar ökade.
Vid årsskiftet fanns närmare 4,9 miljoner personbilar i trafik i landet, vilket motsvarar 477 bilar per 1 000 invånare. På Gotland var biltätheten 610 bilar per 1 000 invånare, vilket är en liten minskning från året innan.