Under juni månad drevs fortfarande Destination Gotlands nya LNG-färjor (Liquefied Natural Gas – flytande naturgas) inte helt och hållet på det miljövänliga bränslet, cirka 17 procent av turerna med de nya färjorna drevs av diesel. Enligt ett pressmeddelande togs DG:s bränsleleverantörs nya bunkringsstation i Nynäshamn i bruk under mitten av juni. Dock har "tekniska utmaningar" resulterat i att tillräckliga mängder LNG-bränsle inte kunnat levereras till färjorna.
– Övergången till att bunkra flytande naturgas med tankbilar har i stort gått bra, och vi är glada över att ha två nya moderna färjor i trafik. Vi är övertygande om att vi tillsammans med vår leverantör kommer kunna lösa logistiken och anpassningarna som krävs för tankbilarna och inom kort kunna köra fartygen på 100 procent flytande natur- och biogas, säger Christer Bruzelius, vd Destination Gotland, i ett pressmeddelande.
Målet framåt är, enligt pressmeddelandet, att minska färjornas koldioxidutsläpp med 70 procent fram till 2030 jämfört med 2010 års utsläppsnivåer. Det ska uppnås genom en ökad användning av biogas.
– Vi vill kunna bedriva en helt klimatneutral färjetrafik till och från Gotland för att ön ska kunna vara en hållbar plats att leva på och besöka. Idag blandar vi in en mindre del biogas i tanken, men andelen biogas kommer öka kontinuerligt fram till år 2030, säger Christer Bruzelius, vd Destination Gotland.