Geab har under den senaste tiden fått in flera samtal från kunder som fått hembesök av personer som utgett sig att vara från Geab. Johan Granath, tillförordnad vd för Gotlands elförsäljning, säger att de dagligen får in samtal från kunder som undrar varför bolaget genomför besök i kundernas hem.
– Det är ett oseriöst energibolag som uppger att de kommer från oss. Flera kunder säger att de trycker sig in hos dem och uppger att de kommer från oss. De har en oseriös säljare och bara i dag har vi fått in fem eller sex samtal, säger Johan Granath vid Geab.
Han säger dock att det är en fri marknad och att Geab inte har något emot att de är på Gotland, men att det inte är okej att de försöker lura konsumenterna.
– Vi har tidigare varit med om bolag som bland annat försökt lura äldre människor som i bland inte har så bra koll på vad de skriver på och blir lurade av företag.
Malin Olsson, boende i Visby, och hennes inneboende är några av de som fått besök av energibolaget. Hon beskriver deras tillvägagångssätt mer detaljerat:
– De säger att de kommer från Geab, säger att jag betalat för mycket och att jag ska få tillbaka massa pengar. Det är väldigt fint uppklädda och säger att jag har obalans i elmätaren, det är därför jag betalat för mycket, säger Malin Olsson.
Hur tänkte du när ni fick hembesök?
– Så fort jag fick höra det blev jag misstänksam på en gång. Geab har ringt om avtal tidigare och skulle inte gå runt för att knacka dörr. De har även varit nere vid mina grannar och varit lite skumma, säger Malin Olsson.
Sverigesenergi är bolaget som både Geab och kunderna menar är företaget som utger sig för att vara det gotländska energibolaget. Tor Espen Steinvik, vd Sverigesenergi, säger att de har säljare på ön – men känner inte igen sig i Geabs och kundernas beskrivning.
– Vi jobbar hela tiden aktivt för att hålla hög kvalité på vår försäljning. För oss är det väldigt viktigt att potentiella kunder vet vart vi arbetar, och syftet med vår kontakt. Det som beskrivs är inte en del av våra försäljningsmetoder, säger Tor Espen Steinvik.
Hur känns det för dig som vd att höra att säljare utger sig för att komma från Geab?
– Jag vill hemskt gärna komma i kontakt med de berörda och förstå vad som har hänt. Om det visar sig att vi har säljare som utger sig för att komma från Geab är det absolut inte okej, och inte en del av vår policy, säger Tor Espen Steinvik.