Glada bygglovsnyheter för företagarna

Region Gotlands hårt kritiserade bygglovshantering ska bli bättre och effektivare. Nu införs en särskild företagshandläggare. "En bra service".

Foto: Rolf Jönsson

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2015-04-17 08:44

Bygglovshanteringen inom Region Gotland är en verksamhet som fått utstå hård kritik för långa handläggningstider och snåriga regler.

Från den 30 april kommer det att finnas en särskild företagshandläggare, Ann-Louise Mårtensson, som enbart ska syssla med att hantera företagsärenden.

– Vi ser att företagsärenden ofta är mer komplicerade än vanliga bygglovsärenden, de kräver mer handläggning och mer arbete helt enkelt. Många företagare har också flera bygglovsärenden samtidigt, och nu får de träffa en person istället för flera olika som det har kunnat vara tidigare, säger Cecilia Heldtander Färnlöf som är enhetschef.

Men någon gräddfil är det inte fråga om, säger hon.

– Nej, det här handlar om att spara tid för både oss och företagen. På det här sättet kommer vi att lätta på arbetsbördan för de andra handläggarna, så det blir vinster på båda håll, säger hon.

Bygglovshanteringen kritiseras ofta, känner du att det är en rättvis kritik?

– Både och. Från det att ett ärende är komplett har vi en genomsnittstid på 32 dagar. Sedan finns det ärenden som tar mycket längre tid än så. Den nya lagen som kom 2011 var tänkt att förenkla processen, men jag tror inte att det finns någon kommun som håller med om den saken.

– Många upplever oss som krångliga, och många ärenden är inte kompletta när vi får dem och då tar det tid. Här måste vi bli bättre på att hjälpa till så att man vet vad vi behöver när man gör sin ansökan.

Men en företagshandläggare är ett steg i rätt riktning, säger Cecilia Heldtander Färnlöf.

– Det är en bra service, helt enkelt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!