Under 2013 har runt 2000 elkunder på Östra Gotland hade tio eller fler strömavbrott, kortare eller längre. Många har hört av sig till Geab och klagat och krävt ersättning.
– Jo, det har varit mycket klagomål, men med all rätta, säger Björn Axelsson, elnätschef på Geab.
Elbolaget har haft problem med det området på Gotland och avbrotten har varit för många, framför allt för dem som får sin el från stationen i Garda. Men nu ska det hända saker. Dels ska de drabbade kunderna erbjudas någon form av kompensation, dels ska elleveransen förbättras.
– Vi kommer att berätta mer på det möte som vi har bjudit in de drabbade abonnenterna till den 29 oktober, säger Björn Axelsson.
Pär Westberg är butikschef för Konsumbutiken i Ljugarn som är ordentligt drabbade av elavbrott.
– Nu har det varit lugnt nån vecka men för ett tag sedan kunde det vara flera avbrott på en och samma vecka.
Butiken drabbas på flera sätt, berättar Pär Westberg. Eftersom man inte vet hur länge avbrottet kommer att hålla på tvingas man nästan omgående stänga butiken med minskat antal kunder som följd. Elektroniken i butiken far också illa av alla avbrott. Dessutom innebär det en massa extraarbeten när man ska få igång all elektronik och alla system igen.
Pär Westberg kan inte säga hur stora de ekonomiska förlusterna har varit i år därför har han också svårt att veta vad han ska förvänta sig i kompensation. Men han är nöjd med att Geab agerar.