Robin Sjöström från Hofors är på Gotlandssemester. Men den var på väg att ta slut redan innan den hunnit börja.
Redan långt i förväg hade familjen sökt och hittat ett boende inför årets semester, en lägenhet i Visby. Men när familjen i tisdags befann sig på färjan på väg till Gotland kom ett dystert besked från lägenhetsuthyraren.
– Tydligen hade det strulat till sig och lägenheten var inte längre tillgänglig, berättar Robin Sjöström.
Familjen hade redan betalt halva hyran till uthyraren och stod nu dessutom utan bostad.
– När jag började fråga mer slutade personen att svara. Efter en stund erkände hen att vi hade blivit blåsta.
Exakt hur mycket pengar det handlar om vill Robin Sjöström inte berätta, men han uppger att det rör sig om några tusen. Bedragaren ska enligt honom ha sagt att pengarna ska betalas tillbaka, men det har Robin Sjöström ännu inte sett något av.
– Man blir irriterad och tänker "vad är det för människor?" Vi har en treåring och var väldigt noga med att vi verkligen ville vara säkra på att ha ett boende när vi kom till Gotland mitt i natten, säger han och fortsätter:
– Ändå blir det så här. Det är väldigt tråkigt och vi kommer att göra en polisanmälan .
Ayman Aboulaich vid Gotlandspolisen:
– Rent generellt har vi sett en 30-procentig ökning av bedrägeribrotten i hela landet. Brottskategorin har ökat markant, det är ett problem som vi just nu har i hela landet.
För Robin Sjöström och familjen fick semesterns stora huvudbry en snabb lösning. På bara fem minuter hade man, återigen via en grupp på Facebook, funnit ett nytt boende i Visby.
– Det här är fjärde året i rad vi åker till Gotland och det har funkat väldigt bra, fram tills nu. Jag vill inte måla ut mig själv som ett offer utan snarare varna andra, säger han.