Stigande kurva för gotländska handeln

Det går bra för den gotländska detaljhandeln. 2007 omsattes drygt tre miljarder kronor. I fjol var noteringen nära fyra miljarder. ”Jag tror bara vi har sett början” säger Magnus Olsson, verksamhetsledare för företagarföreningen Visby Centrum.

Foto: Tobias Wallström

BRA BESKED2016-09-06 05:30

Nya butiker, flera stora kedjor. Nya restauranger och kaféer. Snabbare färjor och fler arrangemang utanför hög-säsongen som lockar besökare till ön. Det är några av förklaringarna till att den gotländska detaljhandeln ökat sin omsättning sedan Handelns utredningsinstitut, HUI, 2007 började sammanställa läget i landets län. Det tror i alla fall Magnus Olsson, chef för Visby innerstads och Östercentrums företagarförening Visby Centrum.

Då, för åtta år sedan, var omsättningen 3,06 miljarder kronor. 2015 var den uppe i 3,98 miljarder kronor, visar en färsk rapport från HUI.

– Det är givetvis väldigt roligt att det ser så bra ut, och jag tror att den här utvecklingen kommer att fortsätta. Vi ser hur föreningen Visby Centrum växer, säger Magnus Olsson.

Sedan förra sommaren har antalet medlemsföretag ökat med närmare 40, och är nu uppe i 210.

– Visby Centrum har i många år jobbat hårt för att skapa evenemang under perioden september till maj. Bilden av Gotland som en sommardestination börjar suddas ut, samtidigt har nu 70 butiker söndagsöppet. Öppettiderna är samordnade med färjans avgångar och hotellens tider för utcheckning, berättar Magnus Olsson, och menar att samarbete är en nyckel för framgång i det gotländska näringslivet.

Hans bedömning är att den goda utvecklingen för öns företag kommer att fortsätta. Destination Gotland körde i somras fler turer än tidigare, samtidigt som ett andra rederi, Gotlandsbåten, gjorde sin debut. Och temaveckorna Crime Time och Art Week förlänger sommarsäsongen.

Samtidigt har Visby Centrum kontakt med flera stora företag som är intresserade av att etablera sig på Gotland.

Magnus Olsson ser flera viktiga faktorer som gynnar öns utveckling.

– Bostadsbygget har kommit igång, campus växer, och kanske kan vi få behålla en del av de nyanlända som kommit till Gotland. Och så har vi världsläget med ökad terrorism i Europa, som kanske gör att en del hellre väljer en helg i Visby än att resa till Paris.

I förra veckan möttes medlemmarna i Gotland handel, en paraplyorganisation för öns företagarföreningar. Då väcktes idén på en gemensam satsning under försäsong.

– Vi planerar att göra något gemensamt i slutet av maj, början av juni, då hela Gotland är öppet. Det skulle bli som ett startskott på säsongen, säger Magnus Olsson.

Fakta

Bland nyheterna under 2015 fanns utbyggnaden av Ica-butiken Malmhallen i Stånga, cykelbutiken Bike-oholic i Klintehamn, samt etableringar i Visby av inredningsbutiken 4Home, en andra McDonald’s-restaurang samt Hemtex. Tidningen Market utsåg Visby centrum till årets trevligaste handelsplats, medan Kränku te & kaffe blev Årets butik av organisationens Svensk Handel och tidningen Dagens Handel. Framöver väntar sådant som ny galleria i Flexhuset, fler butiker i området Stenhuggaren och en kryssningskaj i Visby hamn.

Källa: handelnisverige.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!