De spanar efter bränder från ovan

Med hjälp av små flygplan kan Frivilliga flygkåren, FFK, lokalisera skogsbränder på ön innan de hinner spridas. Helagotland.se följde med piloten Jan Åhlberg på ett varv uppe i luften.

Foto: Ronja Hansen

BRANDFLYG2019-08-05 19:26

Ungefär två timmar tar det för FFKs flygplan att ta sig runt Gotland. Det är alltid två personer i planet, piloten och en spanare, som bevakar marken från ovan och kommunicerar med SOS Alarm via radio. På det sättet kan de leda räddningstjänsten rätt vid en brand.

– Ibland är det svårt att veta var det brinner från marken, det kan vara bara några hundra meter bort utan att man ser det. Med vår hjälp kan då brandbilarna dirigeras till platsen och även vilken väg de ska ta för att komma dit på bästa sätt, säger Jan Åhlberg, pilot och ansvarig för uppdragsverksamheten på FFK.

Under förra årets torka var risken för skogsbränder stor. Då flög man med brandflyg 390 timmar under säsongen som är maj-augusti, till skillnad från i år då man hittills bara flugit 120-130 timmar, berättar han.

– Det kanske redan är färdigfluget med brandflygen i år. I år har det inte varit några större bränder, bara några enstaka som privatpersoner själva har kunnat släcka.

Det är inte bara med skogsbränder som FFK kan assistera. Som en del av det svenska civilförsvaret hjälper de även till med sjö- och havsbevakning, sjöinformation och assisterar hemvärnet när det behövs.

– Det kan vara att kontrollera Östersjön och trafiken där, eller kontrollera miljöutsläpp och annat som behöver dokumenteras. Vi kan också hjälpa till med att flytta personal, kolla kraftverksledningar efter en storm eller hämta mediciner om förbindelserna mellan ön och fastlandet är ur drift. Vid behov hjälper vi även till på fastlandet, säger Jan Åhlberg.

Ibland hjälper de till med att söka efter försvunna båtar eller personer, men i fall som med den kvinna i 50-årsåldern som försvann i början av juli är det svårt.

– När vi får uppdrag om att leta efter något eller någon får vi en sökruta att hålla oss till. I hennes fall finns det inget spår att gå på, och det är svårt att se något från luften om man inte vet vad man ska titta efter. Vi har heller inga värmekameror eller utrustning som kan hjälpa oss då, säger Jan Åhlberg.

I föreningen finns både utflugna gotlänningar som kommer tillbaka och sommargotlänningar som ställer upp. Han har själv varit pilot sen 1994.

– Min pappa flög, så det är givet att intresset kom därifrån. I FFK flyger jag några gånger i månaden, runt 80 timmar per år.

Bland dagens 40 medlemmar i FFK Gotland finns dock bara fem kvinnor.

– Det är alldeles för få i sammanhanget. Bara två av de är piloter, det är på tok för dåligt, säger Jan Åhlberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!