Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som regelbundet genomför branschmätningar, har sammanställt siffror för kundnöjdhet inom persontransport för 2016. Av alla flygbolag har BRA, en sammanslagning av Malmö Aviation och varumärken under Sverigeflyg, högst index om kundnöjdhet, och totalt sett för persontransporten är BRA tvåa efter bussbolaget Nettbuss Bus4You.
Studien har genomförts under maj månad genom intervjuer med svenskar mellan 18 och 79 år som har gjort en långfärdsresa. Intervjuerna behandlar frågor inom områdena lojalitet, prisvärdhet, förväntningar, produkt- och servicekvalitet.
LÄS MER: Efter flygstrulet – BRA-chefen om Almedalsveckan
– Vi är väldigt glada att få detta kvitto vilket ger oss en bra grund att jobba vidare på för att bli ännu bättre, säger Sakarias Ronquist, regionchef för BRA på Gotland i ett pressutskick.
Enligt SKI ställer kunder olika krav på respektive bolag. Hos BRA ställer kunderna främst krav om punktlighet och komfort, medan SAS och Norwegians kunder fokuserar mest på priset. Vidare menar SKI att transportbranschen är unik i hänseendet att andelen kunder som haft anledning att klaga inte gjort det är stor, mer än var tionde kund.