Nu är det olagligt att köra med dubbdäck på Sveriges vägar om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Det kan straffas med böter. Trots det kör fortfarande flera bilister med vinterdäck. Det har nämligen blivit långa köer till att byta. Åströms Sanda är en av verkstäderna som är fullbokade hela veckan.
Ägaren Thomas Åström är kritisk till att lagen ser ut som den gör. Han menar att dagarna som bilägare har på sig att byta är för få, särskilt eftersom vädret i april kan variera kraftigt.
– Det var ju inte så längesen vi hade snöstorm här, jag förstår att folk väljer att avvakta med att byta, säger Thomas Åström.
När folk väntar till sista stund med att få på sina sommardäck leder det dessvärre till en fördröjning. Trycket på verkstäderna blir för högt och alla hinner inte få en tid för att byta däck innan den 16 april.
– Ska man hinna med 15 dagars jobb på sex dagar så är det klart att det blir kö, säger Thomas Åström.
Han anser att datumet hade kunnat vara mer flytande och säger att det vore både enklare och tryggare att anpassa sig till rådande väderlek än ett fast datum.
– Det är bättre att komma säker till och från jobbet än att följa lagen till punkt och pricka.
Mats Östman, operativ koordinator på Polisen i Region Gotland, säger att Polisen i vissa fall har överseende med att bilister kör med förbjudna däck.
– Vi arbetar efter datumet (15 april) men vi är inte omöjliga. Har man en skälig anledning till varför man inte kunnat byta däck så har vi ofta förståelse, säger han.
Polisen är lyhörda om de stoppar någon med felaktiga däck, enligt Mats Östman.
– Träffar vi till exempel en äldre person som säger att den inte fått tid förrän i slutet av veckan så är det klart att vi beaktar det, säger han
För den som ännu inte hunnit bli av med sina dubbdäck finns fortfarande några verkstäder som tar emot bokningar för däckbyten i veckan. Gårdsservice i Roma är en av dem.
– Det är inte mer bokningar i år än vad det brukar vara vid den här tiden, säger Kenneth Nyman, anställd på Gårdsservice.
Trots att just hans arbetsplats haft det förhållandevis lugnt tycker Kenneth Nyman, likt Thomas Åström, att fönstret för däckbyten är lite för smalt.
– Man borde ha fram till månadsskiftet på sig, kan jag tycka, säger Kenneth Nyman.