Flygbolaget Rauk air bildades för mindre än ett år sedan av ett antal kreativa boende på norra Gotland. Redan innan planet kommit på plats på flygfältet i Bunge offentliggör man sin stora satsning. Man öppnar möjligheten för vem som helst att till ett fast pris flyga linjen Bunge-Bromma med det sexsitsiga flygplanet. På tider som passar den enskilde resenären.
- Det här kan bli ett bra komplement till både flygbolagen och Destination Gotland, säger ägarna bakom Rauk air.
Nytt bokningssystem
Bolaget investerar just nu i ett helt nytt system för bokning och betalning.
- Se det lite som en golfklubb, vi bildar en flygförening med en årsavgift för en familj på två vuxna och tre barn, eller för två personer från ett företag, säger Esso Eriksson, ordförande i Rauk air.
Priset för en enkelresa blir då lågt. Man siktar till en början på 100 medlemmar i flygföreningen, men bolagets plan kan bokas även av andra än de men till ett högre pris.
- Alla kan flyga. Det är precis som att vara medlem i till exempel Slite golfklubb. Det här känns väldigt bra, ett steg framåt för utvecklingen på norra Gotland, säger Esso Eriksson.
I helgen var han själv på Sollentuna centrum och marknadsförde norra ön inom projektet "Provgute" och framtida resenärer från Bromma till Bunge råder det ingen brist på, enligt Esso Eriksson.
Planet
Flygplanet har sex sittplatser och ska fungera på Bunge flygfälts korta start- och landningsbanor. Man kan flyga fem personer med högst tio kilo bagage per person. På en flygning Bunge-Bromma är bränsleåtgången 50 liter och räckvidden blir alla flygplatser inom 100 mils avstånd.
- Vi rustar Rauk airs terminal två på Bungefältet, säger Esso Eriksson.
Just nu står flygplanet i Eskilstuna för att få två nya GPS monterade. Sedan väntar provflygning och trafikstart till sommaren.
Flera destinationer
Förutom privatkunder tror Esso Eriksson att det gotländska näringslivet har behov av de nya tjänsterna. Till Bromma planerar man vissa dagar trafik flera gånger per dag. Man tittar också på Riga, Mariehamn och Linköping som möjliga destinationer.
- Riga är jättehett för firmaflyget, säger Esso Eriksson.
Han konstaterar även att sommarens Almedalsvecka kommer att ha en målgrupp som är intressant.
- Går det här bra blir det ett plan till, bolaget är en produkt som utvecklas hela tiden, säger Esso Eriksson.
Intresset för Bromma som flygplats växer. Gotlandsflyg, som bildades år 2001 av lokala entreprenörer inte olikt modellen Rauk air, flög första kvartalet i år 46 000 personer mellan fastlandet och Gotland. Trafiken på Bromma ökade 13 procent under perioden.