Tar flyget till Fårösund

Kända namn går in i nybildade bolaget Rauk Air AB. Håkan Nesser, Thomas Bodström och Jan O. Karlsson ska till våren kunna pendla mellan Stockholm och Bunge i eget flygplan.

Bunge flygfält. En kort resa från Stockholm, så landar man direkt på fältet vid Bunge och slipper bilresan mellan Visby och Fårösund.arkivFOTO: JOEL NILSSON

Bunge flygfält. En kort resa från Stockholm, så landar man direkt på fältet vid Bunge och slipper bilresan mellan Visby och Fårösund.arkivFOTO: JOEL NILSSON

Foto: Joel Nilsson

Bunge2011-12-22 04:00

I somras bildade sju driftiga företagare och boende på norra Gotland aktiebolaget Rauk Air. En av dem var Jan O. Karlsson, pensionär med ett långt förflutet inom topp-politiken och sedan många år deltidsboende på Fårö.

- Jag bor granne med Mats Bäcker, en av de som kom på det här. Egentligen är det konstigt att inte idén kommit tidigare, Fårösund har ju en utmärkt flygplats, säger Jan O. Karlsson.

Eftersom han själv arbetat med utvecklingsfrågor för norra Gotland och Fårö tvekade Jan O. Karlsson aldrig att hoppa på.

- Man måste våga prova. Vi har tittat på ekonomin och det är ingen stor risk vi tar, säger han.


Kändisar
Från de 7 pionjärerna har antalet delägare vuxit till 20. I dag finns såväl författaren Håkan Nesser som advokaten Thomas Bodström med i flygbolaget.

- Jag tog kontakt med Thomas och det var aldrig någon tvekan att han skulle vara med. Håkan Nesser är ju på Furillen, det är roligt att de är med, säger Jan O. Karlsson.

Håkan Nesser vill inte kommentera sin inblandning i bolaget när GA når honom.

- Jag tycker det är kul, säger han och hänvisar sedan till styrelsen.


Europa
Idén med det lokala flygbolaget bygger på att underlätta för företagare och aktiva människor att enkelt kunna resa mellan Bunge och Bromma. Men även att på kort tid kunna nå andra destinationer i Europa.

I dag tillbringar Jan O. Karlsson och hans familj en tredjedel av sin tid i huset på Fårö. Det tenderar att öka. Från sin lägenhet på Söder i Stockholm tar det 20 minuter med taxi till Bromma. Ytterligare 15 minuter incheckning och en timme i luften med startväntan på flygfältet inräknat, sedan har man fast mark i Bunge under fötterna.

- Vi slipper bilresan från Visby till Fårösund. Fem bilar tur och retur den sträckan motsvarar bensinen flygplanet drar, ungefär 50 liter. Det är båda två riskmoment, min fru var med i en olycka på vägen till Fårösund där bilen blev skrot, säger Jan O. Karlsson och menar att det inte är farligare att flyga än att ta bilen till Fårö.


Bolagsstämma
Inom några månader ska Rauk Air AB hålla bolagsstämma och välja ny styrelse.

- Vi räknar med att knyta till oss betydligt fler än vi är i dag. För ekonomin är det viktigt, flygplanet kan jobba mer, säger Jan O. Karlsson.

Man har under hösten tittat på flera olika flygplan och finansieringen inför ett köp tycks nu ordnad. Under vintern är det inte aktuellt, men till våren ska Rauk Air vara igång och premiärlanda sitt då nyinköpta flygplan i Bunge.


Taxiflyg
Enligt Jan O. Karlsson har man även planer att samarbeta med ett annat flygbolag och erbjuda bland annat rundflygningar, events och taxiflyg. Via hemsidan ska företagare men även andra kunna boka flygresor till exempelvis Baltikum och Tyskland.

- Vi gör inte det här för att bli rika, vi vill i första hand ordna våra egna transporter, säger Jan O. Karlsson.

När han som en av sju gick in i projektet hade han räknat med reaktioner. Redan innan flygbolaget flugit sin första tur är han överraskad över näringslivets och de bofasta på norra Gotlands uppmuntran.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om