De vill ha cykling på "banken"

Gamla järnvägsbanken mellan Fidenäs och Burgsvik kan bli en ny, stor turistattraktion! Starka krafter är i gång för att här ska skapas en gång- och cykelvänlig led. Till gagn för ortsbor och hitresande.

Foto: Rolf Jönsson

Burgsvik-Fide2011-03-28 04:00

I går hölls ett ovanligt viktigt möte på Storsudrets Gubbdagis, det vill säga på Folkeryds i Burgsvik. Mötet var viktigt dels för att det hade ett kärt ämne på dagordningen, dels för att man bjudit in en prominent gäst till herrklubben: landshövding Cecilia Schelin Seidegård.

Hon var där för att få kunskap om cykelleden som just nu projekteras (mentalt) på sträckan Fidenäs - Burgsvik. Tanken är att man om tre år i bästa fall, ska kunna cykla längs den gamla banvallen, långt från tät sommartrafik och i ett vackert, omväxlande landskap.

Idékläckaren som fått många goda krafter med sig heter Thorbjörn "Tobbe" Björk, Burgsvik.

- Jag kom till Gotland 1953 första gången. Med tåg! Sedan dess har jag ofta gått och lurat på om man inte skulle göra en cykelbana av den här banvallen. Den tanken har nog alltid pyrt i mig.

Sträckan är nio kilometer och letar sig fram mellan åkerlappar, sommarstugor, genom öppet vindpinat landskap med Burgsviken i väster och genom fantastiska lövridåer som beskrivs som "tunnlar".

- Finansieringen tror jag blir det som vi enklast löser. Svårigheten ligger i att få alla 41 markägare med i satsningen. Men jag tror att när alla har förstått vad det här handlar om och vad det skulle betyda för bygden, för dem som bor här och för turismen så kommer det nog att gå vägen.

Gänget av (mestadels) grånade herrar tänker inleda med en informationsoffensiv. Någon form av tryckt publikation ska framställas med text, kartor och bilder som visar vad det handlar om.

- Sedan måste vi ut och knacka dörr hemma hos samtliga 41 som äger mark längs banvallen, fortsätter Tobbe Björck. Det går att inte att bara skicka ut en skrift, vi behöver prata med var och en.

Om någon inte vill vara med kan det bli bekymmer. En odlad bit jord som inte får bli cykelbana, måste man i så fall bygga cykelväg runt vilket blir lite omständigt. Rent praktiskt tänker man sig att järnvägsbanken ska hyvlas ren från jord och vegetation. Där under väntar man sig finna att utomordentligt lager av packat grus och ovanpå detta, läggs en mer finkornig cykelvänlig yta.

Pengarna då? Förutom att det nog blir en och annan privat krona i projektet, så finns det flera entreprenörer i cykelsällskapet som är beredda att ställa upp.

Och så var det landshövdingen. Det är när ekonomin ventileras som hon kommer in i bilden.

- Idén är intressant och borde vara det för både länsstyrelsen och regionen. Jag hoppas att det går att få landsbygdsutvecklingspengar till projektet. Det är inget jag kan lova i dag, men det förefaller möjligt, sa hon.

Och så bar det av i bil för ett fältbesök vid rastplatsen med stenbordet, intill Fide Fajans.

Cykelbanan skulle bli en av flera komponenter i en satsning där också slutmålet, Burgsviks hamn, skulle vara en naturlig del. Restaurangen ska förstås öppnas igen, den planerade bastun ska stå varm och klar att möta cyklisterna. Och kanske ska inloppet muddras och Burgsvik föräras en marina som kan ta emot lite större fritidsbåtar.

Landshövdingen hade också ett gott råd:

- Kom till mötet nu i veckan med regionen om översiktsplanen och berätta om era planer!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om