Landanslutningen till färjorna skulle ha varit klar till den 1 februari 2018. Men en av entreprenörerna som inte fick jobbet överklagade Region Gotlands upphandling och fick rätt i förvaltningsrätten. Därmed är Region Gotland tvungen att göra om processen, vilket P4 Gotland var först att rapportera om.
– I och med att vi såg att det drog ut på tiden i förvaltningsrätten ansökte vi till mark- och miljödomstolen om att lagändringen skulle förskjutas lite. Den 29 november talade de om att ändringen först träder i kraft 1 februari 2019, säger Mats Eriksson, hamnchef vid Region Gotland.
Landanslutningen görs för att minska utsläppen i luften och få ner det buller som kommer från färjornas maskiner som genererar ström. Destination Gotland kan via landanslutningen ladda på med ström från land.
– Ett fartyg drar väldigt mycket ström. Experterna säger att färjorna måste ha två megawatt ström och det kan man jämföra med 250 villor som värms upp med direktverkande el en kall vinterdag. Om vi ska kunna koppla in tre färjor samtidigt är det att jämföra med 750 villor, det är nästan en hel stadsdel, säger Mats Eriksson.
Han säger att man nu ska titta på hur regionen ska kunna genomföra mycket av byggnationen under högsäsongen i Visby hamn.
– Vi hade räknat att bygga över en tid i hamnen. Vi hade inte tänkt bygga under sommaren egentligen, vi ska nu titta på hur man kan bygga under högsäsong, säger Mats Eriksson.
Han säger att det här inte påverkat Geab och Destination Gotlands arbete i samband med landanslutningen.
– Geab har nästan gjort klart sitt med matningen ner till hamnen och Destination Gotland håller på att bygga om sina färjor, säger Mats Eriksson.