Öppet köp är tomtens bästa vän

Skorna var för små, leksaken trasig och boken redan läst. Hur mycket omsorg vi än lägger på våra julklappar kan det ändå bli fel. Så här gör du för att ett felköp inte ska förstöra julstämningen.

"Det brukar ordna sig". Sharon Lavie, familjeekonom på Ikano Bank, lugnar den som drabbats av felköp.

"Det brukar ordna sig". Sharon Lavie, familjeekonom på Ikano Bank, lugnar den som drabbats av felköp.

Foto:

bytt är bytt? (ga)2017-12-24 17:30

Visst är det tanken som räknas, men i den hektiska julhandeln är det lätt hänt att vi tänker galet.

– Det kan så lätt bli fel när det gäller julklappar. Det behöver inte vara något fel på varan – annat än att man inte vill ha den, säger Sharon Lavie som är familjeekonom på Ikano Bank.

Men Sharon Lavie kan lugna den som har drabbats av felköp. Det brukar faktiskt ordna sig.

Öppet köp är jultomtens bäste vän. Då får du pengarna tillbaka om varan och förpackningen är i det skick butiken kräver. Men öppet köp är ingen rättighet. Som kund bör du fråga om vad som gäller i butiken och be dem att göra en notering på kvittot om hur länge det gäller. Det kan variera mellan några dagar och upp till ett år.

Måste jag behålla varan om butiken inte har öppet köp?

– Det finns inte mycket att göra med hjälp av lagboken, men min erfarenhet är att butikerna gärna vill gå sina kunder till mötes. Man brukar ofta få byta till en annan storlek eller annan vara, säger Sharon Lavie.

Vad händer om varan reas ut när jag kommer för att byta?

– Har du öppet köp kan du i princip lämna tillbaka varan och köpa en ny på rean. Jag har faktiskt gjort det någon gång när jag har köpt en dyr vara och sedan sett att den är nedsatt med 50 procent. Man får göra en bedömning efter sitt samvete, men har du kvitto och öppet köp så får du göra så, säger Sharon Lavie.

Den som köper sina julklappar på nätet har också ett bra skydd. Distansköp ger 14 dagars ångerrätt. Den rätten gäller också om man har handlat från något annat EU-land, men vissa varor som exempelvis livsmedel och konsert- eller matchbiljetter är undantagna.

Sharon Lavie tycker att presentkort är en smidig lösning när idéerna tryter, men hon uppmanar till vaksamhet:

– Det är viktigt att kolla giltighetstiden för den kan variera. Står det ingenting gäller kortet i tio år. Men går butiken går i konkurs står den som har presentkort längst bak i kön bland de som vill ha tillbaka pengar, därför skulle jag slå en signal till Kronofogden och kolla om företaget har skulder innan jag köper presentkort för ett stort belopp.

Saknas både kvitto och bytesrätt återstår en sista lösning.

– Man kan sälja. Det är bättre att låta någon annan njuta av presenten än att den blir stående i ett skåp, tipsar Sharon Lavie.

Snabbguide för felköp

Öppet köp och bytesrätt är inga rättigheter om du köper varan i en butik, utan ett erbjudande från säljaren. Här får du returnera varan innan ett visst datum. Med bytesrätt får du byta till annan vara eller tillgodokvitto. Har du öppet köp får du pengarna tillbaka.

Reklamationsrätten är däremot lagstadgad. Den gäller i tre år i Sverige. Om varan är trasig eller slutar fungera på grund av ett ursprungligt fel kan säljaren reparera, ge dig en ny vara eller pengarna tillbaka.

Ångerrätten är också lagstadgad. Den gäller i 14 dagar när du handlar från en katalog eller på nätet från ett EU-land. Gäller ej mat, biljetter och liknande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om