Cyklisterna behåller greppet vintertid

Försäljningen av dubbdäck ökar och allt fler cyklar på vintern. "Det här är min tredje vinter med dubbdäck", säger Merja Niemi.

Kö. Erik Karlsson på Cykel- och MC-hallen hade kö i fyra dagar för att byta till dubbdäck.

Kö. Erik Karlsson på Cykel- och MC-hallen hade kö i fyra dagar för att byta till dubbdäck.

Foto: Henrik Radhe

Cykel2016-11-15 11:00

Allt fler väljer att fortsätta att cykla, trots snö och hala vägar. Dit hör Merja Niemi. Efter tre år med dubbdäck har hon vant sig vid hala cykelbanor.

– Jag slappnar av med dubbdäck på. Jag litar på dem och känner att jag inte halkar, säger hon och trampar vidare mot Östercentrum.

Strax efter kommer Ola Granlund, med två sommardäck runt halsen.

– Det är min frus cykel, själv brukar jag gå, säger han och förklarar att han just varit och fått däcken skiftade.

Försäljningen av dubbdäck märks hos öns cykelförsäljare, som har fått en ny nisch vintertid.

I måndags i förra veckan kollade Ronny Ohlsson på Ronnys cykelverkstad hos leverantören, då fanns det fortfarande däck att beställa hem.

– Nu är de slut i de vanliga dimensionerna, det har kommit snö i hela landet, konstaterar han.

Hos Cykel- och MC-hallen är det också bråda dagar när det gäller dubbar.

– Vi har haft kö i fyra dagar och fullt i verkstaden, säger Erik Karlsson.

En del verkstäder erbjuder däckhotell, så som däckfirmor för bilar gör.

– Säkert 75 procent av kunderna har egna dubbdäck med sig som vi monterar. De har köpt tidigare, de sista tre åren har försäljningen varit stor, säger Erik Karlsson.

Själv cyklar han till och från jobbet även vintertid, med hjälp av dubbade däck.

– De är väldigt effektiva. Jag märker större skillnad när jag bytt på cykeln än på bilen, säger han.

Att byta till dubbdäck på en vanlig standardcykel kan löna sig, jämfört med utebliven inkomst och sjukskrivning.

– Det är en billig livförsäkring. En bruten handled kan bli dyrare – när hjulet plötsligt försvinner under en, säger Ronny Ohlsson.

Både han och kollegan på Cykel- och MC-hallen understryker vikten av att använda belysning, gärna även reflexväst och hjälm.

– Det är inte gotlänningarna världsbäst på, säger Erik Karlsson.

Innan kylan slår till är rådet från experterna att serva och underhålla sin cykel.

– Ta in den på hösten och smörj rörliga delar så att de inte fryser ihop, säger Ronny Ohlsson, och råder de som har flera växlar att hålla drev och kedjor rena och välsmorda.

Han menar att Visby är en stad som är lättare att ta sig fram i på cykel än med bil, om cykelbanorna bara plogas i tid.

– Att cykla är bra för folkhälsan, men jag har mött många arga kunder som varit tvungna att cykla ute i biltrafiken, säger Ronny Ohlsson.

Bästa råden för vintern:

Däck med 120 dubbar kostar mellan 1 250 och 1 500 kronor fram och bak, monterat på en vanlig standardcykel.

Det finns dessutom heldubbade däck med betydligt fler dubbar, bra om det är ren is på cykelbanan.

Fler vuxna cyklister borde använda hjälm, det sker tillräckligt med halkolyckor ändå.

Reflexväst gör att du upptäcks betydligt tidigare av bilister, det är en billig livförsäkring.

Fungerande belysning fram och bak är lag, böter är dyra och onödiga.

Om du har diodlampor, kolla att batterierna är fräscha.

På växelcyklar är det viktigt att hålla drev och kedja rena från den sand som stänker upp från halkbekämpningen.

Smörj vajrar innan kylan kommer.

Om möjligt, ställ cykeln torr under tak.

Källa: Ronny Ohlsson och Erik Karlsson

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!