Cirkulationsplatsen är budgeterad till 8,4 miljoner kronor, och med runtliggande arbete uppgår summan till totalt 21,2 miljoner kronor enligt budget. Men ännu är det inte helt klart när bygget sätter igång.
– Den ska projekteras, och den kanske kan börja byggas 2020, eventuellt i slutet av 2019. Men det är mark som måste lösas in, och sen kan det överklagas också, så det kan ta ännu längre tid, säger Lennart Klintbom, trafikplanerare vid Region Gotland.
LÄS MER: Ny rondell i Visby - Så ska den finansieras.
Anledningen till bygget av en cirkulationsplats vid flyget är egentligen inte i första hand för bilisternas skull, utan blir ett följdbygge på grund av andra trafikslag.
– Det viktiga är egentligen gång- och cykelväg in till flyget. Själva korsningen behöver egentligen ingen cirkulationsplats rent kapacitetsmässigt, utan det är av andra själ man vill bygga cirkulationsplatsen, säger Lennart Klintbom.
I samband med bygget av cirkulationsplatsen och den gång- och cykelväg, som ska gå från Lummelundsväg in till flyget, är även tanken att göra något åt de smala cykelvägar som går längs bägge sidor av vägen från korsningen vid Hangarvägen, ut mot flygplatsen.
– Det är med i det här projektet, och tanken är att man ska bredda på den östra sidan. De som är där idag är egentligen inte dubbelriktade, utan du ska ju cykla på den östra när du cyklar till flyget, och den västra när du cyklar därifrån, säger Lennart Klintbom.
Men när den förbättrade cykelbanan kan stå klar utmed Lummelundsväg går inte att svara på i nuläget.
– Det finns inte mer mark där idag, utan då är vi inne på fastigheterna. Och det kan ju bli lite kontroversiellt då vi måste lösa in mark på den sidan, så vi vet ju inte hur lång tid det kommer att ta, säger Lennart Klintbom.