Överklagad vägplan försenar cykelvägen

Den planerade gång- och cykelvägen mellan Västergarn och Klintehamn drabbas av nya förseningar. Nu vågar Trafikverket inte längre sätta något datum för byggstart.

Överklagat. Det blir ingen byggstart i år för cykelvägen mellan Västergarn och Klintehamn sedan vägplanen överklagats.

Överklagat. Det blir ingen byggstart i år för cykelvägen mellan Västergarn och Klintehamn sedan vägplanen överklagats.

Foto: Henrik Radhe

Cykelväg (GA)2017-06-14 05:15

Förra månaden invigdes Klintehamns nya godshamn. Trafiken med stora fordon mellan Visby och Klintehamn förväntas öka längs länsväg 140. Vägen är prioriterad som väg för tunga transporter och därför ska en gång- och cykelväg byggas för de oskyddade trafikanterna. Delen mellan Visby och Västergarn är klar sedan flera år tillbaka, men den planerade fortsättningen till Klintehamn är inte påbörjad.

När förstudien presenterades 2011 trodde Trafikverket att gång- och cykelvägen skulle vara klar i god tid innan godshamnen stod färdig. Men projektet har flera gånger drabbats av förseningar och först i januari i år kunde Trafikverket fastställa vägplanen.

Kort därefter överklagades vägplanen. Vid projekteringen såg Trafikverket att det är oundvikligt att anlägga cykelvägen utan att enskilda markägare drabbas av intrång. När samråd genomfördes var många positiva till att cykelvägen byggs, men flera av de boende längs väg 140 påpekade samtidigt att de var oroliga över hur deras trädgårdar och mark närmast vägen skulle påverkas.

Två av fastighetsägarna har överklagat vägplanen. Ärendet ligger nu sedan flera månader tillbaka hos regeringen.

– Trafikverket har möjlighet att begära att regeringen prioriterar särskilt viktiga projekt. Om vi gjort det i det här fallet känner jag inte till, säger projektledaren Mats Berg.

Innan regeringen fastställt vägplanen kan Trafikverket inte ansöka om miljötillstånd för byggandet av broarna över Västergarnsån och Varbosån. De kräver godkännande från mark- och miljödomstolen, vilket Trafikverket tidigare räknat med tar cirka ett år.

– Vi kommer att lämna in ansökan så fort regeringen fattat sitt beslut, säger Mats Berg.

Utan godkänd vägplan och miljödom har Trafikverket inte kunnat upphandla entreprenör till bygget. Nu finns så många osäkra faktorer att Mats Berg inte vill spekulera om när en byggstart kan ske. På Trafikverkets webbsida anger man att cykelvägen kan påbörjas ”tidigast 2018”.

Föreningen Klintetraktens framtid påtalat för Trafikverket hur viktigt man anser det är att gång- och cykelvägen byggs utan ytterligare förseningar. Förra året skrev föreningen till landshövding Cecilia Schelin Seidegård för att skynda på länsstyrelsens yttrande över vägplanen.

– Vi bevakar fortfarande planeringen, men i nuläget finns det inte mycket vi kan göra, säger Stefan Stenberg i Klintetraktens framtid.

Cykelvägen

Gång- och cykelvägen mellan norra Västergarn och Klintehamn längs väg 140 blir cirka sju kilometer. Den är till största delen placerad på den östra sidan om vägen, men norr om Västergarn den placerad på den västra sidan för att kunna ansluta till befintlig gång- och cykelväg mot Visby.

I Västergarn byggs enkelriktade gång- och cykelfält på vardera sidan om väg 140.

Fakta: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!