"Du har inte en chans om du måste väja"

Vad har du för lufttryck i däcken på din bil? Det är en fråga som de som vinkas in till veckans stora däckrazzia får svara på. Gotlänningarna blir allt duktigare på att hålla koll på däcken, säger Anna Rönnle från NTF.

På väg 143 vid Skrubbs är det däckrazzia under onsdagen. Totalt ska 200 fordon kontrolleras.

På väg 143 vid Skrubbs är det däckrazzia under onsdagen. Totalt ska 200 fordon kontrolleras.

Foto: Dennis Pettersson

DÄCKRAZZIA2017-08-30 14:30

Denna vecka genomförs en nationell däckrazzia i flera län i landet. Detta i en samverkan mellan polisen, NTF och en rad andra aktörer.

– Syftet är att uppmärksamma bilister på hur det står till med däcken på bilen, vad man har för mönsterdjup och lufttryck. Vi vill inte att någon ska råka illa ut, och vet att däckkvalitén kan vara avgörande vid en olycka. Kör man i 70 km/h och har 1,6 millimeters mönsterdjup när det ligger 3 mm regn på vägarna, har bara 16% av däcket faktiskt kontakt med underlaget. Du har inte en chans om du måste väja för något på vägen då, säger Anna Rönnle på NTF.

När polisen kontrollerat nykterhet och körkort får föraren svara på frågor om bilen och vad hen tror om däckens kvalitet. Samtidigt går representanter från däckbranschen och kontrollerar dem.

En illavarslande trend som konstaterats under de senaste åren är att allt fler åker med vinterdäck även under sommaren. Detta framför allt i södra Sverige, där andelen förare förra året låg på 10 procent. Men när det gäller gotlänningarna blir de enligt Anna Rönnle allt bättre på att hålla koll på sina däck.

– Långsamt ser vi att gotlänningar blir duktigare och duktigare på att ha koll på däcken. Men vi önskar att de skulle kolla framför allt lufttrycket oftare. Det är inte bara farligt att ha dåligt tryck utan det blir även sämre stabilitet och drar mer bränsle.

LÄS MER: Dags för däckrazzia på Gotland

En av de som stoppades i onsdagens kontroll var Lars Erlandsson, som klarade sig utan anmärkningar i kontrollen.

– Det kändes bra, jag har koll på det här. Det är jättebra att sådana här kontroller görs.

Anette Nilsson var en av dem som kontrollerade hans däck.

– Det vanligaste är att man har koll på om man kör med sommardäck eller vinterdäck, men inte så mycket mer. Ofta är den äldre generationen lite mer slappa med att kontrollera däcken. Kanske är det för att man får göra mer själv i dag när man tar körkort, så de yngre har mer koll, säger hon.

Tips från NTF

1. Kontrollera helst däcken varje gång du ska ut och köra, gör det till en vana. Minsta tillåtna mönsterdjup på sommardäcken är 1,6 mm mönsterdjup. För vinterdäck gäller detta 3,0 mm. Men även på sommaren ökar bromssträckan och risken för vattenplaning när man har slitna däck, och 3, 0 mm är att föredra.

2. Rätt lufttryck är viktigare än man tror och kör man med rätt lufttryck kan man fördubbla livslängden på däcken. Kolla lufttrycken minst varje månad - gärna varje gång du tankar. För lågt lufttryck i däcken gör bilen svår att hantera i en kritisk situation och olycksrisken ökar.

3. Byt däck från sommar- till vinterdäck och tvärtom. Inga däck är optimala för alla årstider i Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!