Matchmaker för matiga samarbeten

Matbyrån finns till för att skapa nya samarbeten inom mat och livsmedel. Det är något Kryddsmedjan har nappat på och ska nu börja odla mynta.

Dalhem 13 maj 2022 05:00

I ett 500 kvadratmeter stort växthus i Dalhem träffar tidningen Josefine Karlsson, som äger och driver Kryddsmedjan, och Paula Cederberg Ahlsten som är VD för Matbyrån Gotland. Josefine startade Kryddsmedjan 2011. Hon driver upp och förbereder växterna hemma i Dalhem och har försäljning på Österby i Visby. Nu vill hon vidareutveckla företaget. 

– Jag vill inte behöva skicka hem min säsongspersonal när sommaren är slut, jag vill kunna driva mitt företag året runt. Jag har saknat ett nätverk, det har inte funnits något sådant här för oss i trädgårdsbranschen över huvud taget, säger Josefine. 

I december deltog hon i ett frukostmöte som Matbyrån anordnade tillsammans med Keges. Producenter bjöds in till Keges på en odlarfrukost där grossisten kunde berätta vad för lokala produkter de behöver mer av och vad de saknar helt.

– Det finns vissa saker som importeras för att det inte finns någon som odlar det här. Men en del av sakerna går att odla här, därför är det perfekt för mig som vill odla mer under hela året, säger Josefine. 

Marockansk mynta är något Keges importerar, men till sommaren kommer nu Kryddsmedjan börja odla mynta på prov åt Keges. 

– Det finns inget som är så roligt som när man har lyckats skapa den här sortens nya samarbeten, när man ser att två blomstrar genom att de bara fick träffa varandra, säger Paula. 

Matbyrån Gotland började som ett samarbetsprojekt mellan Gotland Grönt Centrum, Tillväxt Gotland och LRF Gotland för att det saknades en aktör som samlar hela mat-och livsmedelssystemet. Sedan i mars blev projektet ett dotterbolag till Gotland Grönt Centrum. 

– Det känns jättebra att agera som en aktör och inte bara som projekt, det gör att man kan tänka långsiktigt, säger Paula. 

 Sedan december har Matbyrån Gotland varit igång och anordnat mötesplatser, kurser och olika aktiviteter. 

– Framförallt är vi igång och ser vad är det som saknas i systemet, i vilket skede saknas det och av vem saknas det. Nu är jag ute och uppvaktar eventuella partners, aktörer från näringslivet som förhoppningsvis ska vara med och finansiera Matbyråns fortsatta utveckling, säger Paula. 

Vad är målet med Matbyrån? 

– Det är att Gotland ska bli bäst i Sverige på mat och livsmedel. Det är viktigt för hela Gotlands utveckling, eftersom maten sysselsätter tusentals människor på ön, säger Paula Cederberg Ahlsten. 

Så jobbar vi med nyheter

 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa
Mat och dryck

Höjda priser på hämtpizza • ”Allt vi använder i restaurangen har blivit dyrare” • LISTA: Så mycket kostar pizzan på din pizzeria

Höjda priser på hämtpizza • ”Allt vi använder i restaurangen har blivit dyrare” • LISTA: Så mycket kostar pizzan på din pizzeria

Vårens heta smaker – salt, lakrits och brynt smör • Öns glassmakare om hemligheterna bakom recepten • ”Rostat bröd ska vi prova”

Vårens heta smaker – salt, lakrits och brynt smör • Öns glassmakare om hemligheterna bakom recepten • ”Rostat bröd ska vi prova”

Rusning efter gotländska vinet • VD:n: ”Chockade över hur stort tryck det har varit”

Rusning efter gotländska vinet • VD:n: ”Chockade över hur stort tryck det har varit”

Öl- och vinfestivalen i Visby • Besökarna om bästa biran: ”Surt ska det vara”

Öl- och vinfestivalen i Visby • Besökarna om bästa biran: ”Surt ska det vara”

Var allting bättre förr? • GA:s reporter testar recept med flera hundra år på nacken • ”Mmm, superdelikatess”

Var allting bättre förr? • GA:s reporter testar recept med flera hundra år på nacken • ”Mmm, superdelikatess”
Visa fler