Dyrt att rena luften – och dyrt att låta bli

Mängden partiklar är för stor, enligt EU:s krav. Att rena Visbyluften riskerar att bli dyrt – men att låta bli leder till rejäla straffavgifter i stället.

Partiklar i luften kommer från många olika källor, men vägbanor är en av de större bovarna i dramat.

Partiklar i luften kommer från många olika källor, men vägbanor är en av de större bovarna i dramat.

Foto: Tommy Söderlund

DAMMIGT VÄRRE2018-11-26 06:35

GT har tidigare skrivit om Visbyluftens partikelinnehåll, som är så högt att det bryter mot EU-kraven och som kan innebära hälsorisker för medborgarna.

Region Gotland har tagit fram ett åtgärdsprogram där remissrundan nu är avslutad.

De svarande är generellt positiva till förslagen, som innefattar bland annat sänkta hastigheter på vägarna överlag, andra material vid halkbekämpning och att gotlänningarna ska förmås använda vinterdäck utan dubbar.

Naturvårdsverket anser till och med att ett förbud mot dubbdäck borde finnas med, åtminstone som ett alternativ, i programmet.

Flera av svaren sätter dock frågetecken kring kostnader och finansiering av dessa.

Exempelvis handlar en av de föreslagna förbättringarna om att byta ut materialet i själva vägarna, då den kalkrika beläggning som ibland har använts anses bidra till särskilt höga partikelhalter.

Tekniska nämnden påpekar dock att den beläggning som i stället föreslås i tätorterna kommer att kosta två miljoner kronor – per kilometer.

Om ambitionen är att på kort tid byta underlag på många av Visbys gator kan notan landa på hundratals miljoner.

– Det är helt orealistiskt, det skulle bli vansinnigt dyrt och ändå ta flera år att genomföra, säger nämndordföranden Tommy Gardell (S).

Och även om åtgärden skulle följa schemat för redan inplanerad ombeläggning, vilket åtgärdsprogrammet föreslår, sker en viss fördyrning bara av själva materialbytet.

– Ja, det är ju ett speciellt material som inte ska slita upp partiklar på samma sätt, säger Tommy Gardell.

Tekniska nämnden skriver därför i sitt remissvar att ett antagande av programmet måste ha finansieringsfrågan i åtanke.

Samtidigt är det inte ett alternativ att lämna Visbyluften åt sitt öde.

EU har redan ögonen på Sverige och de områden som inte åtgärdas blir fall för EU-domstolen – där det troligen döms ut ett vite.

Hur stort detta blir är oklart på förhand, men det lär enligt åtgärdsprogrammet handla om ”mångmiljonbelopp”.

Straffavgiften är dessutom löpande, vilket innebär att vi får fortsätta att betala tills vi gjort något åt problemet.

Vitet kommer att drabba Sverige som land, men staten kan ålägga Region Gotland att betala åtminstone delar av det.

– Vi måste göra någonting, givetvis måste vi det. Men vi får väl gå succesivt fram med det här, det handlar om åtgärder på lång sikt, menar Tommy Gardell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om