Från starten och fram december 2017 har det kommit in cirka 880 förslag till Region Gotland. De delas in i 22 kategorier, exempelvis barnomsorg, miljö, och renhållning.
– Framför allt kan man se att det är frågor om trafik som engagerar gotlänningarna, säger stadssekreterare Per Lundin.
Klart flest förslag, 207 av de närmare 900, har genom åren handlat om trafik, parkering och gatubelysning. På andra plats hamnar kategorin offentliga platser, med 77 förslag. Minst populära att tycka till om är räddningstjänst och socialtjänst som endast berörts i två respektive tre medborgarförslag sedan 2004.
Det första medborgarförslaget kom in till regionen i juli 2004. Där ville förslagssällaren att Fiskargränd i Visby skulle byta namn till Rosengränd eftersom det inte fanns några fiskar där men däremot minst tusen rosor. Fyra månader senare fick förslaget avslag i fullmäktige. Det senast beslutade och diarieförda medborgarförslaget inkom i augusti 2017 och föreslog gratis bussresor för alla över 70 år. Det avslogs av tekniska nämnden i november samma år. Vid årsskiftet 2017 hade regionen behandlat och avslutat 747 av de närmare 900 inkomna förslagen.
194 av Sveriges 290 kommuner och 9 av Sveriges 20 landsting har infört medborgarförslag. Men det finns kritik om att systemet är byråkratiskt och tidskrävande. Bland annat i 2014 års demokratiutredning, där Daniel Lindvall var huvudsekreterare. I den föreslogs att medborgarförslag skulle ersättas med folkmotioner.
– När medborgarförslag infördes talades det mycket om dialog mellan förtroendevalda och medborgarna. Men med facit i hand har det inte blivit så mycket dialog, eftersom allmänheten sällan får ta del av förslaget. Den dialog som sker blir då bara mellan enskilda individer och politikerna, sade Daniel Lindvall i GT 2016.
Utredningens förslag om att i stället införa en folkmotion går ut på att medborgare ska kunna lägga upp sina förslag på kommunens hemsida och om det får tillräckligt stöd ska det behandlas på samma sätt som en motion från folkvalda politiker. Tanken är att kunna korta handläggningstiderna eftersom det då skulle bli en slags tröskel, då frågor som engagerar för få sorteras bort och därmed inte behöver behandlas.
Men Per Lundin tycker ändå att det ser bra ut i fråga om handläggningstiden, i alla fall just nu:
– Framförallt allt har tekniska förvaltningen och tekniska nämnden vaknat till och besvarat jättemånga förslag. De har fått upp sin fart, kan man säga, konstaterar Per Lundin.