Under måndagskvällen hade Destination Gotland sitt årliga "Öppet forum", ett av sammanlagt fem tillfällen som erbjuds i år. Årets premiär var i Kapitelhusgården och startade under avslappnade former med wraps och mingel ute på gården, där det fanns tillfällen att direkt ställa sina frågor till nyckelpersonerna inom Destination Gotland. Det var Christer Bruzelius, Destinations Gotlands vd, Henrik Cars, vice vd, Johan Lindvall, marknadschef, Niki Jäghammar vid kundserviceenheten samt Håkan Johansson, vd för moderbolaget Rederi AB Gotland.
Under minglet fick Johan Lindvall bland annat frågor kring Flex-priserna. En del upplevde att de måste, trots att de tyckte att det var för dyrt, boka Flex-biljett eftersom det kan uppstå behov av att boka om. Andra frågor som kom upp berörde pendeltågets tidtabell och att bussarna kom till terminalen så tidigt i jämförelse med färjornas avgångar. Johan Lindvall medgav att busstiderna inte riktigt hade hängt med nybygget av vägen mellan Stockholm och Nynäshamn, som nu går snabbare att köra, men busstiderna är trots det oförändrade. Han lovade att kika på det.
En av de största punkterna under kvällen var givetvis den nya färjan som just nu byggs i Kina. Tidsplanen för den verkar inte vara klar, eller som moderbolagets vd, Håkan Johansson, uttrycker det:
– Just nu är det en skrothög med rostigt stål som det svetsas på.
Sedan skickar han runt bilder på hur den kommer att se ut interiört där utgångspunkten i materialval och design är inspiration från bland annat gotländsk natur.
– Man kommer till Gotland redan när man kommer ombord på färjan, säger Håkan Johansson.
Att resa med djur är en viktig fråga för många, stod klart under forumet där vi bland annat fick veta att det blir fler djurkupéer i den nya färjan, men hur många var inte riktigt klart.
Bäddarna kommer också vara bredare och ryggstöden ska kunna justeras.
Konkurrensen i och med Gotlandsbåten, blev det också en del frågor om.
– Är det konkurrensen som gör att ni kommer ut med så många kampanjer nu? frågar en av besökarna.
– Vi har alltid haft kampanjer men vi vässar till det lite extra det här året, svarar Johan Lindvall.
Christer Bruzelius fyller i:
– Det är bra att kunna mäta sig med en annan produkt. Det är bara för oss att vässa oss så mycket vi kan. Vi vill naturligtvis att alla ska åka med oss.