Premiär för digitala fakturor

Nu har region Gotland börjat skicka digitala fakturor i stället för att som tidigare skicka allt med vanlig post.

I den digitala brevlådan minmyndighetspost.se finns alla digitala fakturor från de anslutna myndigheterna samlade.

I den digitala brevlådan minmyndighetspost.se finns alla digitala fakturor från de anslutna myndigheterna samlade.

Foto: Vilda Engström

DIGITALISERING (GA)2019-01-02 06:30

Den tionde december skickade region Gotland ut sina första digitala fakturor till de kunder som har en digital brevlåda. I ett första steg är det fakturor gällande sopor och VA samt barnomsorgsavgifter och fakturor gällande kulturskolan som skickas digitalt.

Region Gotland är en av 36 kommuner i landet som är anslutna till tjänsten Mina meddelanden som gör att man kan ta emot post från kommuner och myndigheter digitalt istället för på papper.

– Genom att skicka digitala fakturor räknar vi med att inom något år spara en halv miljon kronor årligen, säger Hans Lyttkens, it-strateg i Region Gotland.

I hela Sverige är cirka tre miljoner personer anslutna till en digital brevlåda.

– För några år sedan var det bara 300 000 personer som använde tjänsten men mycket har hänt de senaste åren så nu kände vi att det vara dags, säger Hans Lyttkens.

Än så länge är det bara fakturor som skickas digitalt men planen är att även annan post ska skickas till medborgarnas digitala brevlådor.

– Det närmaste handlar om bygglovsrelaterad post. Det är lagstyrt att det är väldigt mycket handlingar som vi ska skicka ut i samband med bygglov, säger Hans Lyttkens.

Enligt Hans Lyttkens har uppskattningsvis 17 000 gotlänningar en digital brevlåda. De som inte har det får i fortsättningen sina fakturor på posten precis som tidigare.

Om någon missat att de fått en faktura från regionen i den digitala brevlådan så kommer de att få en påminnelse med vanlig post.

– Vi kommer att skicka ut påminnelser på papper i minst ett år.

Myndighetspost

Oavsett om myndighetsposten skickas på papper eller digitalt är det du som ansvarar för att öppna och ta del av den. Du kan alltid styra vilka myndigheter som får skicka post digitalt till dig genom att gå in i inställningar i den digitala brevlådan. Tackar du nej till digitala utskick från en viss myndighet kommer posten som tidigare på papper.

Källa: Minameddelanden.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!