Så mycket kostade regionens reklamfilmer

Regionens kritiserade rekryteringsfilmer blev ett hårt slag för socialförvaltningen. "Det blev en dyr läropeng".

Marica Gardell.

Marica Gardell.

Foto: Tommy Söderlund

Dyr läropeng2016-04-02 07:30

Socialförvaltningen har en marknadsföringsbudget för rekrytering på 80 000 kronor, där exempelvis reklam i bussar och tidningar ingår.

– En del av den budgeten har gått till filmerna, kanske en tredjedel, men det är inte klart än, säger socialdirektör Marica Gardell.

Det skulle i sådana fall betyda att filmerna kostat omkring 27 000 kronor.

– Om man vill ha en chans att nå de unga är marknadsföring via film en arena som vi måste ut på, säger Marica Gardell och fortsätter:

– Men det här blev en väldigt dyr läropeng.

Läs även:Kritikerstorm efter regionens reklamfilm

Nästa vecka ska ledningsgruppen sammanträda tillsammans med kommunikationsbyrån Kusinerna, som producerat filmerna, där de ska diskutera hur de ska gå vidare.

– Det är så klart olyckligt att filmen tagits emot så här, säger Emil Daun, vd för Kusinerna.

Är ni själva nöjda med filmen?

– Jag kan inte utifrån en målbild ge dig ett svar på den frågan. Men vi är inte nöjda med hur den har tagits emot, säger Emil Daun.

Efter att Helagotland.se under torsdagen uppmärksammat filmerna följde starka reaktioner. "Hoppas filmen inte kostade pengar för pengar är ngt regionen inte har!", skriver en person. "Kunde lagt dom "reklampengarna" på klok mat till dom äldre och högre löner", skrev en annan.

Nyheten nådde även utanför ön. "Under all kritik!!!! Vilket hån! Jobbar i hemtjänsten i Ljungskile och det är ett skämt att ge en sån här bild av vad vi jobbar med! Vi vårdar ända till livets slutskede och här visar dom en dammvippa!", skrev en person.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om