Enligt branschorganisationen Bil Sweden är en svensk bils livslängd 17 år i snitt. Än så länge finns det ingen så gammal elbil i Sverige, vilket innebär att relativt få elbilar har skrotats.
Men i takt med att fler och fler elbilar rullar på vägarna kommer nya utmaningar att uppstå inom återvinningsbranschen. Problemet med elbilar som ska demonteras är nämligen litiumbatterierna. Ett skadat batteri kan självantända och orsaka en brand som pågår i dagar. Att hantera elbilsbatterier kräver utbildning.
GT har ringt runt till flera bilåtervinningsföretag på Gotland och på fastlandet. Ingen av de som tidningen har talat med har ännu fått in någon elbil för demontering. Men flera säger att man inte skulle ta emot elbilen utan istället hänvisa kunden vidare eftersom man saknar utbildning.
Inte heller Skrotfrag i Visby har fått in någon elbil för demontering och Jimmy Eklind, filialchef vid Skrotfrag i Visby, är bekymrad inför framtiden.
– Jag tror det kommer att bli problem. Särskilt när de demonterade elbilsbatterierna ska transporteras på färjan för vidare behandling på fastlandet. Ett elbilsbatteri är oerhört lättantändligt och brinner till och med under vatten.
Enligt Jimmy Eklind har man inom Skrotfragkoncernen diskuterat det faktum att det kommer att bli väldigt dyrt att hantera elbilarna.
– Vi vet inte själva var vi ska göra av dem och det talas om att det kan komma att kosta mellan 20 000 och 25 000 kronor att demontera bilarna, det kan bli så illa.
Problemet har diskuterats under en längre tid. Bil Sweden har lanserat en hemsida, elbilsinfo.se, med information till olika yrkesgrupper som kan komma i kontakt med krockade elbilar. Budskapet till bildemonterare som saknar utbildning är att inte röra skadade elbilar utan i stället vända sig till biltillverkarna som har ett producentansvar. Men i takt med att elbilarna blir fler är inte den här lösningen hållbar i det långa loppet menar både biltillverkarna och återvinnarna.
– Det har ju hittills varit ganska låga nivåer av elbilar som demonterats, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden. I Norge har man fler elbilar och har kommit lägre. Vi lär av dem. En tanke är att bygga upp några få nationella demonteringar som är specialiserade på elbilar. Men i takt med att volymerna ökar måste vi också se till att kunskapen finns regionalt.
På Gotland är man bekymrad. Har ni någon lösning för Gotland?
– Det finns en plan för Gotland. Vi har nyligen varit i kontakt med två demonterare som är medlemmar i nätverket Bilretur och de kommer att få utbildning i slutet av det här året.
Michael Abraham, vd för både Bilretur och Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund, framhåller också vikten av utbildning.
– De som inte har kunskap ska inte hålla på. En krockad eller skadad elbil är inte att leka med. Det kan vara livsfarligt. Man måste ha en utbildning och det är ett pågående arbete. Men totalt i landet finns det cirka 60 000 rena elbilar av sammanlagt 4,9 miljoner bilar. Vi har faktiskt lite tid på oss.
Vad ska man som bilåtervinnare göra om man får in en elbil och inte har rätt utbildning?
– Jag tycker man ska höra man ska höra av sig till bilmärkets generalagent direkt. De har en skyldighet att informera om hur du ska gå till väga och ta hand om problemet, säger Michael Abraham.