Ostadigt, molnigt och kallare. Väderprognosen för den kommande tiden lockar inte till några strandbesök. Vilka tjänar då på det dåliga vädret? Handeln – men inte alla. Visby Centrums verksamhetsledare Magnus Olsson menar på att en mix av soligt och mulet väder är optimalt för handeln.
– Men det får inte vara spöregn för då kan ingen göra något, då håller man sig i sin stuga eller lägenhet. Mulet väder är perfekt för shopping, och tittar solen fram går det bra med försäljning av somrigare plagg och guidade turer, säger han.
Han tror att snabbmatskedjor gynnas av sämre väder, medan uteserveringar som inte kan erbjuda plats inomhus får det tuffare.
– Folk vill inte cykla ut och äta lunch, utan ta något snabbt i stället, säger verksamhetsledaren.
Magnus Larsson driver McDonalds-restaurangerna i Visby och är också ordförande i Visby Centrums styrelse. Han bekräftar att regn har positiv effekt på försäljningen.
– Förra året regnade det bara tre dagar i hela juli efter Almedalsveckan, blir det mer i år är jag övertygad att siffrorna blir bättre.
Men kvällsförsäljningen tjänar på finare väder.
– I en perfekt värld skulle det regna fram till klockan två för att sedan klarna upp, säger Magnus Larsson.
Vare sig det är strålande sol eller regnrusk behöver man mat, konstaterar Richard Hedsand, vd för Coop Gotland. Men när det slog om från den senaste värmeböljan till kallare väder märkte Coop Gotland av en skillnad i kundernas tillströmning. Butikerna i Visby och på Hemse ökade då sin försäljning, medan butikerna på mindre orter tappade.
– Orter nära badplatser tappar när det är sämre väder, säger Richard Hedsand.
För att kunna analysera försäljningen bättre behöver det sämre vädret hålla i sig lite längre.
– Men när det är sämre väder märks det att folk köper färre meloner till stranden och i stället tröstäter och köper oxfilé, säger Richard Hedsand.
På klädbutiken Systrarna Malmgrens konstaterar Charlotte Österholm, som driver butiken tillsammans med systern Carina, att vädret i stort inte har påverkat försäljningen jämfört med förra sommaren.
– Det är svårt att säga om det blir mer folk när det är dåligt väder. När det var spöregn i måndags var det mycket kunder, men i tisdags när det var halvdant väder var det färre. Man blir aldrig klok på det, säger butiksinnehavaren.
– Men det är inte bra med för dåligt väder heller, då kanske folk väljer utlandsresa i stället för att komma till Gotland.