Riddare, tornerspel, gatuteater och ett Visby som myllrar av turister – Medeltidsveckan är onekligen igång igen. När Gotlands största evenemang befann sig i ekonomisk kris år 2011, oroade sig många för dess framtid. De senaste tre åren har det dock sett bättre ut, och nu har Medeltidsveckan på Gotland AB planer på att bli ekonomiskt självständiga.
Björn Sundberg är bolagets verksamhetschef. Enligt honom är det knappast en överraskning att de vill nå den friheten.
– Det är ingen dramatisk förändring som har skett, utan något vi har arbetat för under flera års tid. Vi har som mål att vara långsiktigt hållbara på alla sätt och vis.
Vidare förklarar han att de kontinuerligt arbetar för att hitta fler egenintäkter och sponsorer. Två viktiga spelpjäser för veckans överlevnad är regionen, som ger ett driftstöd, liksom tornerspelen, som står för 60 procent av omsättningen.
– Och de intäkterna är vi givetvis oerhört glada för, men vi behöver fler ben att stå på. Därför letar vi kontinuerligt efter andra samarbetspartners, säger Björn Sundberg.
Marknadschefen Patrik Björkander förklarar fortsättningsvis att Medeltidsveckan de senaste åren har blivit bättre på att arbeta mer kostnadseffektivt. Tidigare var de arrangör för allt som skedde under veckan, men numera får utomstående aktörer ansöka för att delta, och sedan sköta sig själva.
– Således behöver vi inte bekosta alla idéer, samtidigt som utbudet ökar. I år är det cirka 530 arrangemang, och 10 procent av dem ansvarar vi för. Därutöver har vi tittat på vad man kan göra resten av året, och anordnar nuförtiden Medeltida jul, samt satsar på marknadsföring på fastlandet.
Nytt för i år är att Medeltidsveckan tillhandahåller boende åt besökarna. Cirka 500 gäster bor just nu på campingen på Galgberget, och än så länge har omdömena bara varit positiva.
Patrik Björkander menar att allting hittills tyder på att årets vecka kommer att bli väldigt lyckad, och att det kan innebära ett nytt besöksrekord. Björn Sundberg är inte sen att hålla med.
– Än så länge känns det galet bra.