30-tal lokala leverantörer intresserade av webbtorg
Hantverksmässig framställning, lokal produktion och kvalitetsmässigt säkrade produkter med tydlig avsändare från en familj eller en gård. Det handlar om Smak på lokalt, som satsningen från Ica kallas. Målet är att det ska bli enklare för kunden att hitta lokala och närproducerade produkter i butikerna.
Ann-Kersti Beckman. Sedan 2004 finns hennes kryddföretag på Gotland och i går var hon en av 30-talet intresserade småföretagare på ön som informerade sig om Icas landsomfattande satsning på lokalproducerat.Foto: ROLF JÖNSSON
Foto: Rolf Jönsson
- Ica centralt tjänar inget på denna affär, det gör leverantörerna och här är det producenterna som sätter spelreglerna. Vad som gäller är att produkterna ska vara kvalitetssäkrade. Urvalet av vad som ska säljas görs i varje butik och butikerna tjänar på att det säljs fler produkter. och vad som är närproducerat, det bestämmer kunden. Många ser hela Sverige som sin närmarknad, säger Kicki Nilsson, ansvarig för sortiment och inköpsfrågor i Smak på lokalt.
Projektet ska göra det enklare för leverantörer och producenter som jobbar i mindre skala att få ut sina varor till koncernens butiker.
I januari var det det premiär för Torget, en elektronisk marknadsplats, där kontakter knyts mellan butiker och leverantörer, där lokala producenter marknadsför sig och sina produkter och skriver kontrakt med olika handlare. Varuutbytet går därmed direkt mellan producent och handlare och inte via ett centrallager eller annan mellanhand.
Lokalt intresse
Eskelunds är ett av de gotländska företag som redan är med.
- Vår målsättning är inte att bli störst och leverera till alla Ica-butiker i landet. Vi jobbar med helt andra värden och växer gärna över Gotland och i Stockholmsområdet som vi ser som vår dottermarknad men behåller vår hantverksmässiga framställning som hembageri och en trygg arbetsplats på ön.
Det säger Håkan Jakobsson, samtidigt som han framhåller fördelen av att vara lokalproducent när allt fler konsumenter har synpunkter på miljön och frågar efter varifrån maten kommer.
Ann-Kersti Beckman, kryddföretaget Delia´s i Visby, var en av 30-talet småföretagare som tog chansen att närmare bekanta sig med Ica-satsningen. Hennes koncept med kravodlade kryddor, torkade örter, salter, té och socker säljs sedan tidigare via en egen webbutik och i vissa butiker på Gotland och på fastlandet.
- Produkter som dessa har just ett sådant mervärde som det finns efterfrågan på. Det handlar om produktutveckling och fina förpackningar. Smak på lokalt handlar mycket om lokala och närproducerade produkter med mervärde. Vi vill bredda vårt sortiment och samtidigt bli mer unika med hjälp av lokala leverantörer som vill utvecklas tillsammans med oss, säger Kicki Nilsson på Ica.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!