Ädelt är lönsamt

Ledartext ur senaste numret av Gotlands Näringsliv.

Ekonomi, näringsliv & finans2010-02-25 00:00
Gotland är landets företagstätaste län. Nyföretagandet är stort och den kvinnliga företagsamheten ett föredöme.
Men samtidigt: som arbetsgivare är företagen små.
Det är inte från företag som gotlänningarna främst får sin utkomst.
I den här tidningen listar vi öns hundra största arbetsgivare.
Där dominerar de offentligt finansierade stort.
Gotlandsföretagaren har i snitt färre än 12 anställda. Det minsta företaget på vår största-lista har 25 anställda.
Företagstäthet betyder, på Gotland, hög andel egenföretagsamhet.

Att klara sig själv, vara sin egen, styra över sin tid. Så låter mångas motiv till att starta företag. Tankegången är så vanlig att den brukar betonas som ett hinder för tillväxt, i småföretagarregioner som denna. Många drar sig för att växa. För att investera. För att anställa. Kanske av rädsla för att förlora något av friheten.

För den som resonerar
så bör det vara uppmuntrande läsning om Joakim Olsson i Burs.
Likaså om högskoleforskningsprojektet som konstaterar att det är viktigt att vara unik.
Den förstnämnda har hittat ett sätt att samarbeta med andra och fortsätta vara sin egen. Det sistnämnda konstaterar att förädlingsgrad är nyckeln för tillväxt. Inte konkurrenskraftigt pris, utan förmågan att erbjuda något som ingen annan erbjuder. Annorlunda produkter säljer, god service är bättre än billig service.
Det är i grunden en mycket sympatisk slutsats, för det premierar det goda arbetet och den duktiga personalen. Det borde vara lätt att samlas kring argument av det slaget. Att samarbeta för att utveckla vars och ens särart.

Fler borde göra som Joakim Olsson och hans snickarkollegor: konkurrera genom samarbete.
För småföretagaren finns ett antal tuffa utmaningar att övervinna i vardagen. Som att klara sjukdomstoppar. Eller säsongsvariationer vad gäller personalbehov. Snickarna i STG samsas om maskiner och delar på investeringskostnader.
Livsmedelsproducenterna inom Goda Gotland drar marknadsföringsnytta av varandra.

Turism- och evenemangsföretag
borde kunna ta varandras draghjälp på motsvarande sätt, i stället för att misstänksamt bevaka varandra som konkurrenter om samma kunder. Så vadå om det är samma kunder, de kanske vill köpa fler upplevelser? Din produkt säljer kanske bättre ihop med någon annans?
Visst har det sagts förut, men nu börjar bevisen samlas för att det fungerar.

Du kan vara unik, stolt och fri. Utan att vara ensam.

Patrik Annerud är ansvarig utgivare för tidningen Gotlands Näringsliv.


Tidningen ges ut av Gotlands Media AB

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!