Arbetet tar fart i Upplevelsefabriken
Starten har inte varit flygande för Upplevelsefabriken Gotland. Pengarna från Leader Plus kom senare än väntat och ambitionerna fördröjdes.- Men nu kan arbetet börja, säger projektledare Åsa Stenström.
Visionerna är stora och har så varit sedan starten under våren 2004. Men hittills har man jobbat i motlut.
- En rad omständigheter har försenat oss. Först nu är vi där jag hade tänkt att vi skulle vara i oktober förra året, säger Åsa Stenström.
EU-pengarna från Leader plus beviljades först i mars efter lång väntan hela hösten.
- Beslutet sköts upp hela tiden och vi hamnade i en förlamande situation, säger Åsa Stenström.
Dessutom inträffade tsunamin och efter det kunde Pigge Werkelin som väckte idén inte medverka under lång tid. Dessutom har det skett omorganisation inom gotland. Nu som är Upplevelsefabrikens bokningsbolag.
- Men nu känns det som att allt äntligen ska komma igång, säger Åsa Stenström.
Flera företag har påbörjat sina tänkta marknadsföringssatsningar, både gemensamma och enskilda. Under det här första projektåret kan de få 18 000 kronor var till marknadsföring från Leader plus, förutsatt att de lägger till lika mycket själva.
För de som inte utnyttjat sina pengar har det funnits andra vinster. Alla företagen träffar och kompetensutvecklar varandra. Nya idéer och spinoff-effekter föds hela tiden tycker Bertil Marcusson, en av företagarna som varit mest aktiva i projektet hittills. Nätverkandet har redan förändrat hans företag MCraft på djupet.
Hans inriktning mot mc-upplevelser och konferenspaket har fått en breddning.
- Jag har hittat helt nya partners inom Upplevelsefabriken. Jag bokar boenden på Furillen, jag skickar mc-turister till Sylvis döttrar och hyr in kocken från Gotlandskrogen till konferenskvällar, och så vidare, säger han.
Dessutom har han använt sina 18 000 och gjort en reklamfilm som sänds på turistbyrån, på hamnterminalen och på en storbildstavla på Fridhemsplan.
Hittills har inte märkt att många bokar honom efter att ha uppmärksammat just Upplevelsefabriken, men han tror fortfarande på projektets potential.
- På grund av förseningarna ligger mycket fortfarande framför oss. Starten hade kunnat vara betydligt mycket bättre. Vi vill ju att det här ska leda till en jämn ström av bokningar och det tror jag fortfarande att det kommer att kunna göra på sikt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!