Båtkonstnär med känsla i nyporna
Håkan Södergren? Det är väl han den gamle hockeyspelaren, han som är skallig?Jodå, men det finns en annan Håkan Södergren, varken hockeyspelare, skallig eller särskilt gammal: som jobbar tolv timmar om dagen sju dagar i veckan även om han snart ska fylla 67.En doldis på Gotland trots att han är en av öns största företagsledare.Möt Håkan Södergren, huvudägare till och vd för CMI Composites.
Foto: Staffan Fritz
Men så började turbulensen kring lyxbåtstillverkaren Nimbus fabriker i Visby och Fårösund som slutade med att de lades ned.
Ur askan i Visby steg, om inte en fågel Fenix så i alla fall en ny ägare till fabriken: CMI Composites.
Det var ett nybildat företag med Håkan Södergren, båtdesigner från Åre, som huvudägare och drivande kraft.
Hans inträde på den gotländska företagsscenen var inte okontroversiellt. Delar av den halva av personalen som inte fick plats i den nya organisationen var kritiska och anade en konspiration mot de fackligt aktiva. Håkan Södergren möttes med en viss skepsis även från myndigheternas sida: Vem var han egentligen?
- När vi började rycka i det här var det många politiker som undrade vad vi var för djupingar. De såg min ålder och frågade sig: "Vad har du för avsikter? Är du ute efter snabba pengar?" Jag mötte en hel del misstro men lyckades övertyga dem om att det var en seriös satsning, berättar Håkan Södergren.
"Det har gått bra"
Stödpengar uteblev dock, men fabriken rullade igång ändå, lyxbåtarna har börjat levereras och flera nya produkter planeras. De runt 60 i personalen jobbar övertid och nyanställningar kan skönjas vid horisonten.
-Det har gått bra, säger Håkan Södergren lakoniskt.
- Mycket har fallit bort på vägen, som TPI Housings nödbostäder i plast. De är inte helt ute, men det är inget vi räknar med. Annat har tillkommit i stället, som till exempel havsbojar, vindkraftsindustrin, vi tittar på elbilar och vi har en hel del ekogrejer på gång. Vi kommer att satsa på en grön framtid, berättar han.
Men det är fortfarande båtarna som är stommen i verksamheten. CMI legotillverkar åt Nimbus, har levererat ett par riktiga lyxbåtar i J-Craft-serien och finputsar det första exemplaret av en ny segelbåt från Håkan Södergrens penna, en Tarac.
Även om man inte ska ta det där med penna alltför bokstavligt är det ett medvetet valt ord. Håkan Södergren uppfattar sig nämligen som en i den sista generationen båtkonstruktörer som inte bara var konstruktörer.
- De tidigare generationerna var konstnärer. De bästa hade känslan i nyporna. De kunde göra en ritning på ett ark, med beslag och allt. Det var konstverk!
- I dag finns datorprogram. Men vem som helst kan inte rita en båt bara för att det finns program - de är bara ett verktyg. Det är inte bara att rita. Det är mycket matematik också, men den är ganska enkel; konsten är att få matematiken och konsten att fungera tillsammans.
- Vi är den sista generationen som har kunnandet, som känner materialet. Det är tunt med kronprinsar och kronprinsessor, säger Håkan Södergren.
Han föddes i Linköping men familjen flyttade till Bromma, närmare bestämt Traneberg, i västra Stockholm när han var liten. Pappan var flygingenjör, först vid SAS och så småningom besiktningsingenjör vid Luftfartsstyrelsen.
Första båtbygget vid 15
Sommarstället låg på Nämdö i Stockholms skärgård och segling var Håkan Södergrens stora intresse. Och så småningom även båtbyggeri.
- När jag var femton år köpte pappa en Plymsnäcka från 1911 som jag byggde om: ruff, rigg och inredning.
Flera båtbyggen följde medan Håkan Södergren utbildade sig till - möbelsnickare.
- Jag gick på Carl Malmstens skola i fyra år. Under tiden byggde jag en midgethavskryssare i plywood. Jag började havskappsegla på allvar, jag tävlade enormt mycket.
Direkt efter skolan blev han själv lärare vid Capellagården på Öland, och så småningom utbildade han sig en gång till, nu till inredningsarkitekt. Efter det fick han jobb på Tengboms arkitektbyrå.
Genombrottet
Så här dags i livet fanns pusselbitarna på plats. Håkan Södergren var möbeldesigner, inredningsarkitekt, hantverkare, seglare och son till en ingenjör.
- Pappa var supertekniker, han lärde mig att räkna på båtar.
Det var också nu som genombrottet som båtbyggare kom.
- 1971-72 byggde jag en halvtonnare, en Murena i trä, som jag totalvann Gotland Runt med. Det var första gången som en liten båt totalvann.
- Sedan skulle den tillverkas och jag blev kontaktad av några killar som ville bygga ett företag runt den här båten. Så var det på den tiden: vi byggde båtarna, seglade dem, vann och slog igenom, blev ett namn direkt, berättar Håkan Södergren.
Det var också i den vevan som han bildade det företag som fortfarande är hjärtat i verksamheten: HSYD, Håkan Södergren Yacht Design.
- Jag har ritat 250 båtar som har tillverkats i 20000 exemplar, berättar han.
Efter en trettonårig utflykt till USA, där han var egen företagare, återvände han till Sverige och hamnade så småningom i Åre. Kanske inte det helt uppenbara valet för en båtmänniska.
- Mina söner var väldigt intresserade av skidåkning. Och när jag ritar båtar spelar det ingen roll var jag sitter. Dessutom har vi ett sommarställe i skärgården.
Sedan i början av året bor dock Håkan Södergren ganska mycket i Visby.
Vad har du för relation till Gotland?
- Ingen särskild, mer än jag har seglat här. Jag har en större relation till Öland eftersom jag har jobbat där.
Kan du tänka dig att flytta hit?
- CMI är mitt stora projekt så det är inte otänkbart. Vi tittar på hus här.
Varför tog du över en fabrik just här?
- Jag har varit inne här länge, Murenan byggdes till exempel av Albin Marin. Det är riktigt, riktigt hög klass på personalen här. Alla här är duktiga, det finns ingen som bara är halvbra.
- Jag skulle vilja påstå att de bästa båtbyggarna i världen finns i Maine i nordöstra USA. Men det här är inte långt efter!
Finns det något negativt?
- Jag har alltid hört att det är problem med gotlänningarna, men det stämmer inte. Däremot ligger transporterna oss i fatet. Jag får alltid frågor om det på mässor: "Hur är det med transporterna?" "Hur dyrt är det?" Jag tror inte att politikerna förstår hur stort det är.
Vad är det bästa med Gotland?
- Klimatet. Hösten är hemsk i Åre.
Har du någon hobby?
- Alla kompisar vill att jag ska börja spela golf. Men det är för grönt och för mycket knalla på land. Snö och vatten är min grej!
Namn: Håkan Södergren
Ålder: 66
Familj: fru och fem barn i åldrarna 16 till 45 år.
Bor: lägenhet ovanför Tott hotell i Åre, hyr lägenhet i Visby innerstad, sommarställe utanför Gräddö i Stockholms skärgård.
Sysselsättning: Driver företaget Södergren Design sedan 1979. Har konstruerat cirka 250 båtar under en drygt 35-årig karriär, allt från små tävlingssegelbåtar och motorbåtar som Uttern och Flipper till havskappseglarna Supernova, Swedestar 370 och 90-fots lyxseglaren Rivolta 90. Har tidigare samarbetat med såväl Shipman som Albin Marin och känner fabriken i Visby sedan många år.
Källor: Håkan Södergren, yachtsodergren.com och NE
Ålder: 66
Familj: fru och fem barn i åldrarna 16 till 45 år.
Bor: lägenhet ovanför Tott hotell i Åre, hyr lägenhet i Visby innerstad, sommarställe utanför Gräddö i Stockholms skärgård.
Sysselsättning: Driver företaget Södergren Design sedan 1979. Har konstruerat cirka 250 båtar under en drygt 35-årig karriär, allt från små tävlingssegelbåtar och motorbåtar som Uttern och Flipper till havskappseglarna Supernova, Swedestar 370 och 90-fots lyxseglaren Rivolta 90. Har tidigare samarbetat med såväl Shipman som Albin Marin och känner fabriken i Visby sedan många år.
Källor: Håkan Södergren, yachtsodergren.com och NE
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!