Bolaget som ska göra’t
Kommunen vill ha det. Tillväxt Gotland är på. Men Turistföreningen tvekar. Planerna på ett samordnande näringslivsbolag väcker både hopp och oro i företagarleden.
Initiativet kommer från kommunen och det är kommunen som ska vara bolagets majoritetsägare. Uppdraget är att samordna de insatser som görs för företagsstöd, marknadsföring, inflyttnings- och turismservice.
Vad bolaget ska heta är inte klart, inte heller bolagsformen eller ens om det ska vara ett bolag.
Men det finns ett utredningsförslag som kommunstyrelsen ska behandla i slutet av maj, där rekommendationen är ett aktiebolag med tre olika aktieägare: Gotlands kommun (51 procent), Gotlands Turistförening och Tillväxt Gotland.
Förslaget har i dagarna lyfts för diskussion bland medlemmarna i först Tillväxt Gotland och därefter Gotlands turistförening. Och mött blandade reaktioner.
- Finns det fler förslag?
Det var en av frågorna vid Turistföreningens medlemsträff den 18 maj.
Svaret: Nej, det gör det inte. Inte mer än ett ja eller ett nej.
Fast konstruktionen återstår att fila på.
Hot och möjligheter
- Vi tycker det här är bra, sa Tillväxt Gotlands styrelseordförande Lars Samuelsson då han deltog i Turistföreningens diskussionskväll, dit ett 40-tal av föreningens drygt 300 medlemmar tagit sig för att diskutera stora framtidsfrågor för sin förening.
Men om Samuelsson kunde uttala en sådan sammanfattning å sina medlemsföretags vägnar (Tillväxt Gotland har cirka 200 medlemsföretag) så möter tillförordnade turistchefen Mats Jansson mer blandade reaktioner från sina medlemmar:
Vad händer med GTF om kommunen lägger sina anslag på det nya bolaget? Varför ska jag vara medlem i GTF när det finns ett näringslivsbolag? Kommer inte både Tillväxt Gotland och GTF att förlora medlemmar på det här? Så löd några av de spontana frågorna.
Allt längre listor
När sedan en mer organiserad gruppövning tog vid för att identifiera hot och möjligheter med ett näringslivsbolag så blev plus- och minuslistorna allt längre.
En av de mer frekventa synpunkterna från turistföretagens sida var varför kommunen ska dominera bolaget genom sin aktiemajoritet. En annan var hur turistfrågor hamnar i förhållande till andra näringslivsfrågor i ett bolag som ska syssla med allt. Men framför allt kretsade frågeställningen kring vad det nya bolaget egentligen ska göra.
- Det ska ha en samordnande roll, sa regiondirektör Bo Dahllöf.
- Det ska vara ett utförarbolag men också en beställare av tjänster, förklarade utvecklingsdirektör Per Lindskog.
Sammanfattningsvis är det tänkt så här:
Gotlands kommun lägger i dag drygt 11 miljoner kronor per år på organisationsstöd till näringslivet, det vill säga oräknat egen sådan verksamhet. Bland mottagarna finns Tillväxt Gotland och Gotlands turistförening. Kommunen planerar inte att ändra summan men tror sig kunna få mer för pengarna.
Ett nytt samordnande näringslivsbolag, med gemensam administration och ekonomiavdelning och gemensamma lokaler och mötesytor för både turistförening och tillväxtförening, skulle minska dubbelarbete och fokusera resurser, förkorta beslutsvägar och öka möjligheten att nå uppsatta mål.
En väg ut och in
Gotlands turistförening och Tillväxt Gotland skulle fungera som beställare gentemot näringslivsbolaget, som i sin tur skulle anlita andra aktörer för att få saker uträttade (Almi, Coompanion, Science Park Gotland med flera).
Utredningsförslaget talar om näringslivsbolaget som "en bild ut" och "en väg in". Det vill säga att för marknadsföringen av Gotland (varumärkesarbete, turistinfo, möten/konferenser) ska bolaget vara den enskilda tydliga bilden utåt, på samma sätt som det för enskilda företagare på Gotland ska vara den enskilda tydliga vägen in mot olika sorters företagsstöd.
Efter tre timmars diskussioner mellan kommuntjänstemän och turistföretagare sammanfattade Cecilia Schelin Seidegård, landshövding tillika nybliven ordförande i Gotlands turistförening, stämningen så här:
- Jag skulle inte säga att "Yes! Vi är med!". Snarare är det så att vi vill veta mer. Och vi behöver mer tid innan det fatts ett beslut.
Regiondirektör Bo Dahlöf svarade:
- Det behöver konkretiseras, ja. Det som gör att vi vill driva på och genomföra detta till 2011 är vår ekonomiska situation. Vi behöver göra något.
Sagt om nya bolaget:
"Det måste finnas en tydlig affärsidé för bolaget"
(Ola Mattsson)
"Det cementerar det som funnits tidigare" (Inger Harlevi)
"Näringslivet får en tydligare roll som opinionsbildare"
(Lars Samuelsson)
"Det slår hål på myten om fler än ett näringsliv på ön"
(Lasse Orava)
"Mycket handlar om större engagemang. Problemet har varit att näringslivet inte engagerat sig" (Per Lindskog)
(Ola Mattsson)
"Det cementerar det som funnits tidigare" (Inger Harlevi)
"Näringslivet får en tydligare roll som opinionsbildare"
(Lars Samuelsson)
"Det slår hål på myten om fler än ett näringsliv på ön"
(Lasse Orava)
"Mycket handlar om större engagemang. Problemet har varit att näringslivet inte engagerat sig" (Per Lindskog)
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!