Därför försvinner Gotlandsflyg

I början av nästa år går Gotlandsflyg upp i ett stort flygbolag med siktet inställt på inrikesmarknaden. Braathens Aviation, som redan äger Gotlandsflyg storsatsar.

Foto: Petra Jonsson

Ekonomi, näringsliv & finans2014-11-13 15:38

Braathens slår ihop flera flygbolag och flygteknikföretag, som de redan nu äger, och bildar ett nytt, stort inrikesflygbolag. Malmö Aviation, hela Sverigeflygsgruppen dit Gotlandsflyg hör, kommer från början av 2015 att ingå i det nya bolaget. Bolagets trafik kommer att utgå från Bromma flygplats.

– Detta känns som ett naturligt nästa steg för oss. Vi har var för sig inom koncernen utmanat de stora aktörerna, men när vi nu går tillsammans som ett bolag står vi för var tredje inrikesresa. Det ger oss möjligheter att utmana ytterligare och skapa fler attraktiva resmöjligheter för våra resenärer på Gotland och runt om i Sverige, uttalar sig Ola Mattsson, chef för Gotlandsflyg i ett pressmeddelande.

Det nya bolaget kommer att börja med att flygbolagen får en gemensam organisation för att sedan, under hösten 2015 också få ett gemensamt namn och bli ett flygbolag. De kommer att vara uppdelade på åtta regioner med egna kontor. Gotland kommer att vara en av dem.

– Vi väljer bort tanken om ett huvudkontor och vill istället arbeta nära våra kunder, säger Ola Mattsson.

Han ser stora fördelar med den nya organisationen, som till exempel ett nytt biljettsystem och att konkurrensen inom inrikesflyget ökar.– Vårt gemensamma nav är Bromma flygplats. Vi menar att Sverige behöver konkurrens på inrikesflyget och när vi nu går samman blir vi en tydlig utmanare som kommer att kämpa för Brommas framtid, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!