– I början var det mycket att det var coolt att ha en app, men nu ser vi betydligt fler som har konkreta behov, säger Mats Ekelund.
Peek- A- Boo, John Andersson och Mats Ekelund, jobbar med att skapa it-lösningar, inriktat på webb och applikationer för iPhone och iPad och de har många av öns stora företag som kunder.
Utvecklingen som går allt mer mot smarta telefoner och paddor innebär att it-lösningarna som efterfrågas ofta ska kunna rymma mycket information och samtidigt kunna presenteras på ett enkelt sätt för användaren. Svaret är många gånger en app, som kan innehålla mer avancerad programmering än bakom en hemsida.
– Just nu jobbar vi med att utveckla 3-4 nya appar och vi har kö på app-utveckling fram till efter sommaren, berättar John Andersson.
Växer
Trots den ekonomiska krisen som även drabbat it-branschen, så har Peek-A-Boo klarat sig utan nedgång och i stället vuxit de senare åren. 2012 anställde it-företagarna en programmerare till.
Peek-A-Boo Software har bland annat tagit fram lösningar där telefonen och appen i den är redskapet för redigering av hemsidor, ett sätt att meddela växeln var du befinner dig eller att hitta rätt i utbudet när du kommer hit som turist.
– Hemsidor tenderar att blir mer och mer plottriga med mycket information när man ser dem på telefonen, med apparna eller mobilanpassade sidor, kan man förenkla så man fokuserar på den huvudsakliga informationen, säger John Andersson.
Appstore nådde i höstas 35 miljarder nedladdningar. Men trots att det finns över 800 000 godkända appar att nå via nätbutiken, tror de att det fortfarande finns en efterfrågan av specialtillverkade sådana som ska möta specifika behov.
Behovet tror de bland annat finns inom företag och arbetsplatser där anställda arbetar med egenkontroll, som att själva lägga upp arbetstid och checklistor. Andra områden är företag som jobbar med platsspecifik information och behöver använda gps.
Men mycket finns redan färdigt på marknaden, påpekar John Andersson. Hans råd till företagare som funderar på en egen app är därför att först tänka ut vilket behovet är och ta reda på om det finns någon färdig lösning som kan fungera.
– Om man hittar en färdig app via Appstore så kostar den mellan 7 kronor och 1 000 kronor. Om man ändå ser värdet i en egen app, som kanske stärker varumärket, så kan det vara ett läge att börja planera för en sådan. En skräddarsydd app brukar på marknaden i dag kosta mellan 50 000 och kronor 200 000 kronor, men kan också kosta mer beroende på vad den gör, säger John Andersson.