’’Det här enar vår region’’

- Det är bra att vi fått ett varumärke och att vi tagit fram det på Gotland. Det förenar regionen - för dem som vill.Det säger Håkan Jakobsson på Eskelunds bageri.

Håkan Jakobsson, Eskelunds hembageri.

Håkan Jakobsson, Eskelunds hembageri.

Foto: Petra Jonsson

Ekonomi, näringsliv & finans2009-11-03 00:00
Eskelunds bageri har "alltid" sålt bröd på fastlandet, enligt ägaren och vd:n Håkan Jakobsson.
Men sedan korrigerar han sig.
- Vi har funnits i Stockholmsområdet sedan 1970-talet, med avbrott för några år nu på 2000-talet.
Sug efter gotländskt
Under hela tiden har Eskelunds gotländska hemvist varit ett försäljningsargument.
- Hela vår införsäljning bygger på det. Vi skyltar med ringmuren vid vår monter, berättar Håkan Jakobsson.
- Många av våra kunder på fastlandet är här på sommaren, och det finns ett sug hos dem efter det som de äter då.
Men det gäller att fånga in fler än dem som redan smakat.
- Att vi är från Gotland, att vi pratar gotländska, det fungerar som en isbrytare. Man kan få en dialog. I Stockholm har det gotländska alltid stått högt i kurs.
- När vi pratar med handlarna får vi framför allt en positivitet, de släpper garden och börjar inte prata direkt om pris och produktivitet utan om Gotland och hur det är här i stället.
Upp till bevis
- Men när man har fått en öppning är det upp till bevis när kunderna ska smaka: att det är gott, att det är klokt förpackat, att det är en vettig innehållsförteckning.
Använder ni er av den nya logotypen för Gotland?
- All vår kommunikation kommer att genomsyras av varumärket Gotland, på bilar, påsar, på hemsidan. Vi inför det i takt med att vi beställer nytt.
Varför är det så bra att använda den?
- Det blir en enhet, ett första steg mot en samordnad marknadsföring av Gotland. Inom livsmedel har Gotland väldigt bra förutsättningar att bli "Sveriges Champagne".
- Om Gad och Ejmunds, som är kända för kvalitet, använder det så gynnar det mig, och omvänt hoppas jag att det ska gynna dem att vi har det. Men det är viktigt att få fram sitt eget varumärke. Vår logotyp är gammal, och varumärket Gotland är bättre att ha som komplement, att visa var varorna kommer ifrån.
- Det är bra att vi fått ett varumärke och att vi tagit fram det på Gotland. Det förenar regionen - för dem som vill, säger Håkan Jakobsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!