En golfbana kan vara hur bra som helst
En golfbana kan vara hur bra som helst, men om personalen är otrevlig och maten dålig lär gästen ändå aldrig komma tillbaka. Inom projektet Carry 2011 Golfgotland får all personal utbildning i gott bemötande. Så kan ett socialfondsprojekt se ut.
Golfturism. Golfgotland är ett projekt som ska sätta Gotland på golfturisternas karta jämte resmål som Skottland, Spanien och Thailand.
Foto: Foto: Henrik Radhe GA / arkiv
Service och bemötande
Kundservice och gott bemötande tillhör grundkursen som alla går, dessutom satsas på bättre språkkunskaper i tyska och engelska samt Gotlandskunskap för dem som behöver. Carry 2011 är ett projekt som ägs av Sveriges Golfförbund och pågår på flera håll i landet. Bakgrunden är att medlemsantalet i landets klubbar har börjat minska, efter att ha haft en stadig uppgång de senaste 60 åren. Intresset att spela ökar däremot men de flesta golfare är idag golfkonsumenter snarare än föreningsmänniskor.
För att inte ett stort antal klubbar i landet ska tvingas lägga ner satsar man nu på att ta betalt för det kunderna vill ha - en golfupplevelse, inte bara en golfrunda.
Magiska golfupplevelser
Gotland har bra förutsättningar för att etablera sig som en destination för skandinaviska golfturister. Varumärket Golfgotland ska fungera som en del i varumärket Besöksön Gotland och förmedla "magiska golfupplevelser i exotisk miljö".
Man vill locka de golfare som inte känner sig bundna till en särskild klubb. För dem är i regel golfupplevelsen och bemötandet det viktiga. För de klubbanslutna är det sociala utbytet viktigast.
Som turistmål är det viktigt att ge en helhetsupplevelse för att gästen ska vilja komma tillbaka och framförallt sprida ett gott rykte till vänner och bekanta. Förutom ett gemensamt varumärke ska man också ha en gemensam webbplats och samarbeta med övrig turistnäring på Gotland. Ett mål är att när gästen bokar sin resa med logi och eventuella arrangemang så ska golfen finnas med som ett självklart alternativ. Det handlar om att paketera och sälja en upplevelse.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!