’’Folk skulle inte förstå logotypen’’

Imse Vimse använder Gotland mycket sparsamt i sin marknadsföring.- Det blir fel om folk tror att produkterna är tillverkade på Gotland, för det är de inte, säger vd Marie Walleberg.

avstår. Imse Vimses vd Marie Walleberg anser att det skulle leda fel att använda Gotland i marknadsföringen, eftersom produkterna inte är tillerkade här.

avstår. Imse Vimses vd Marie Walleberg anser att det skulle leda fel att använda Gotland i marknadsföringen, eftersom produkterna inte är tillerkade här.

Foto: Rolf Jönsson

Ekonomi, näringsliv & finans2009-11-03 00:00
Imse Vimse säljer tvättbara tygblöjor, badbyxor, blöjbyxor och och andra tvättbara hygienartiklar för både barn och mammor.
Företaget startades av Marie Walleberg för drygt tjugo år sedan och exporterar i dag varor för drygt tjugo miljoner kronor om året från lager och huvudkontor i Visby.
Men det gotländska spelar en väldigt blygsam roll i marknadsföringen.
- Vi har tagit hit våra distributörer och de blev väldigt förtjusta. Men annars är det ett medvetet val att inte använda oss av Gotland i marknadsföringen. Det blir fel om folk tror att produkterna är tillverkade på Gotland, för det är de inte. De tillverkas i Baltikum och i Indien, och till en del i England, säger Marie Walleberg.
Nordiska
- Vi marknadsför oss i stället som nordiska. Kunderna ska känna igen sig, och de känner igen nordisk design. Vi vill ge den där nordiska känslan.
Sverige står för 13 procent av Imse Vimses omsättning.
- När vi har kontakt med våra svenska återförsäljare och kunder pratar vi gärna om Gotland, om hur vädret är här.
Använder ni den nya logotypen för Gotland?
- Nej, det gör vi inte. Vi kanske skulle kunna använda den mot privatpersoner i Sverige. Men jag tror inte att folk skulle förstå den om den dök upp på vår hemsida. Det finns ingen naturlig koppling till oss.
- Men annars tycker jag att den är helt okej, säger Marie Walleberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!