"För lite verkstad"
I Zip Clip Solutions marknadsföring framgår det att företaget är från Gotland. Men det viktigaste är var Gotland ligger.- När det gäller tekniska uppfinningar är det positivt att komma från Sverige, säger vd Jens Leveau.
Stora affärer. Jens och Sara Levaeus företag växer snabbt med hjälp av Gotland - men inte med hjälp av logotypen.
Foto: kamilla kraczkowski
Och man växer snabbt.
- Just nu finns vi i över femtio länder. Om en månad är det hundra, säger vd:n och huvudägaren Jens Leveau.
Företaget träffar inte så många av sina slutkunder utan mest tänkbara distributörer.
- Vi har krav på våra distributörer att det ska framgå att produkten kommer från Sverige och från Gotland. Vi är från Gotland så varför inte visa det? Och när det gäller tekniska uppfinningar är det positivt att komma från Sverige.
- Vi tar hit ett tjugotal av våra partners om året. Gotland är unikt i Sverige och vi är stolta över ursprunget, men det har inget med produkten att göra. Den tillverkas inte ens här utan i Småland, säger Jens Leveau.
Känner man till Gotland?
- Inte mycket. Utom i Ryssland och Vitryssland, och det beror på Marianne Samuelsson. Hon hade internationella kontakter och genom henne har vi fått goodwill där.
Använder ni er av den nya Gotlandslogotypen?
- Nej, det är för mycket snack och för lite verkstad. Man får börja med att stå för loggan, man måste tala om varför Gotland skulle vara så magiskt. Jag har aldrig stött på Magiska Gotland ute eller att någon frågat efter det.
- Vi undviker samarbete med kommunen. Hade vi haft en fabrik här så hade det inte varit så positivt för oss. Det är därför vi har den i Småland.
Vad är det för fel på kommunen?
- De byggde kongresshallen men utnyttjar inte besöken här. När det nu har varit så mycket EU-folk här så hade man kunnat marknadsföra de gotländska företagen. Gotland måste sälja Gotland. Vi måste ha en portal på olika språk.
- Jo, och det gör vi. Och vi försöker sprida budskapet om Gotland så gott vi kan. Vi har också erbjudit turistnäringen att locka folk hit. Det är till exempel lätt att lägga upp en länk på våra hemsidor - men det förstår de inte.
- Och vi måste få något för det, en marknadsföring tillbaka. Då blir det en win-win-situation, säger Jens Leveau.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!