"Fordonsbränsle av rötgas på ön"

- Läget är detsamma som i fjol. Vi vill gärna och tycker att det vore bättre att göra fordonsbränsle av rötgasen på Gotland. Det tillverkas massor med biogas i Visby som förr har använts till fjärrvärme men som nu torkas till slam och deponeras för eldning i cementfabriken.

Nöjd. Göran Bylund tror på goda prognoser för pelletsfabriken i Klintehamn. En fördel är läget. ARKIVBILD: Rolf Jönsson

Nöjd. Göran Bylund tror på goda prognoser för pelletsfabriken i Klintehamn. En fördel är läget. ARKIVBILD: Rolf Jönsson

Foto: Rolf Jönsson

Ekonomi, näringsliv & finans2008-06-18 04:00
Det säger Göran Bylund, vd i Ownpower Gotland AB, med ett par hundra aktieägare som satsar på förnybar energiproduktion. Förra året ställdes det gotländska energiföretaget frågan till kommunstyrelsen om att få köpa rötgas från reningsverket i Visby och Visby deponi för att gradera upp och sälja biogas för fordon. Tekniska nämnden svarade positivt till att samarbete med Ownpower i ansökan till projektet om användning av biogas som drivmedel.

Biogasbussar
- Gotländsk biogas skulle kunna driva både kollektivtrafiken och annan trafik på ön. Kommunens reningsverk i Visby producerar tillräckligt med rötgas som, omvandlad till biogas, skulle räcka till för behovet av biodrivmedel. Enligt företagets beräkningar skulle en energimängd på minst 3 000 MWh behövas för att få ekonomi på ett tankställe. Kommunens anläggningar produceras cirka 8 000 MWh. Energimängden motsvara cirka 800 kubikmeter dieselolja vilket är ungefär den volym som öns kollektivtrafik förbrukar.
Ownpowers målsättning var då som nu att bygga en reningsanläggning för rötgas med tankställe för biogas i Visby. Samtidigt måste ett långsiktigt avtal tecknas med åkerier och bussbolag för att säkra leveranser och volymer. Därefter har inget hänt, förutom att tekniska nämnden har beslutat om att kollektivtrafiken i Visby ska ske med biogasbussar. När beslutet fattades tidigare i år noterades att biogas i ett övergångsskede måste köpas från fastlandet, men att ön på sikt kan bli självförsörjande med biogas.

För dyrt
- Vi hoppas på initiativ från privata biogasproducenter på ön. Allt organiskt material, exempelvis raps eller dynga, kan omvandlas till biogas. Här finns råvaran naturligt så det täcker ungefär hälften av biogasbehovet. Resten måste odlas, till exempel i form av betor, sade Bertil Klintbom, som slog fast att beslutet att köra biogasbussar i kollektivtrafik på Gotland skapar förutsättningar för biogastrafik i allmänhet på ön.
Ownpower Gotland AB registrerades 2005. Året därpå gjordes investeringar i två vindkraftverk på Näsudden och i år har investeringen i pelletsfabriken i Klintehamn invigts. Där är pelletsproduktionen igång med Gotlands Värmepellets AB, GVP, med Göran Bylund som styrelseledamot.
- Vi vill fortfarande göra biogas av rötgas. Diskussionen borde vara hur smart det är att torka rötslam. Det blir för dyrt och vi kan inte både köpa energi i form av torkat rötslam och betala för investering i en anläggning. Men om slammet inte rötas utan får läggas ut på åkrarna, då skulle gasen bli fri att använda som fjärrvärme och som drivmedel. Det skulle den fria gasen kunna säljas till Ownpower som gör biogasen till drivmedel, säger Göran Bylund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!