Försäkringskassan stöps om

Försäkringskassans och dess kunder står inför stora förändringar. Omorganisationen smärtar för personalen på "kassan" men målet är bland annat ökad kundservice och snabbare beslut.

Inviger. Curt Malmborg, generaldirektör för försäkringskassan, invigde förändringen i Visby genom att placera en nål på Sverigekartan. Det var nummer 50 i ordningen av totalt 82 nya lokala försäkringscenter.Foto: Robert Gahnfelt

Inviger. Curt Malmborg, generaldirektör för försäkringskassan, invigde förändringen i Visby genom att placera en nål på Sverigekartan. Det var nummer 50 i ordningen av totalt 82 nya lokala försäkringscenter.Foto: Robert Gahnfelt

Foto:

Ekonomi, näringsliv & finans2008-04-23 04:00
Försäkringskassan har drygt 14 000 anställda i landet. Många av dem mår dåligt just nu.
Orsak: ett genomgripande förändringsarbete som ruskar om hela organisationen.
När allt och alla är på plats kommer kunderna/medborgarna att få betydligt bättre service, försäkrade generaldirektör Curt Malmborg när han i går "invigde" förändringsprocessen på Gotland.
Kontoren får nya uppgifter och döps om till lokala försäkringscenter. Parallellt byggs nationella enheter upp med olika specialistkompetens.

Personligare
För kunderna kommer förändringarna att märkas framför allt när man söker hjälp i ärenden som rör sjukförsäkringar, rehabiliteringsärenden, handikappersättning, vårdnadsbidrag och assistentersättning.
Detta är ärenden som fortsatt ska hanteras lokalt, i Visby. Från i höst är tanken att de fyra handläggare som arbetar med detta lokalt, ska flytta in i arbetsförmedlingens hus vid "Sundströms hörna".
Den som söker hjälp ska kunna få en personlig handläggare som sedan följer ärendet tills beslutet är fattat. Och tanken är att det ska gå fortare och smidigare.

Samarbete
Försäkringskassan ska också inleda ett fördjupat samarbete med bland annat arbetsförmedlingen och skatteverket.
- Det finns redan kontor i Sverige där en och samma person kan bistå med ärenden som rör alla tre myndigheter, alltså försäkringskassa, arbetsförmedlingen och skatteverket, berättade Curt Malmborg.
Vägen till det nya är och kommer att bli smärtsam för personalen, konstaterade han.
- Vi vet att vi inte kommer att klara omställningen utan problem. Men ännu har inte problemen lett till ökade sjukskrivningar bland vår egen personal.

Lätt och snabbt
Många ärenden ska dock inte handläggas lokalt, utan delas upp mellan flera nationella kontor runt om i riket.
Exempel på sådana ärenden är; hantering av föräldrapenning, tillfällig d:o, bostadsbidrag och barnbidrag. I sådana fall kan man inte få personlig service.
Omorganisationen sker på förekommen anledning, berättade Jerker Sjöberg.
- Det har varit svårt att få kontakt med en handläggare på försäkringskassan. Vi har också fått kritik för att blanketter och beslut varit svåra att förstå. Även på det ska vi bli bättre. Enkelt, snabbt och rätt är ledorden vi strävar efter. Det ska vara korta vägar in till oss, snabba svar och beslut. Hela tiden präglat av ett professionellt bemötande av kunden.
Samtidigt som kassan ska bli mer personlig, kommer internet- och telefontjänsterna att bli kvar och utvecklas för den som kan och vill hjälpa sig själv.
- Men Internet är inte så stort ännu hos oss, men det kommer kanske, avslutar Jerker Sjöberg.
De lokala servicekontoren ska finnas på 82 orter i riket. Invigningen i Visby var nummer 50 i ordningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!