Nybilsregistreringarna på ön har ökat med 73 procent under de fyra första månaderna, vilket är mest i landet och mer än dubbelt så mycket som rikssnittet på plus 35 procent.
Men ökningen skedde från en väldigt låg nivå, och nybilsförsäljningen på Gotland ligger fortfarande långt under rikssnittet.
Under de senaste fem åren har det sålts i snitt 32 nya bilar per 1 000 invånare och år i Sverige. På Gotland ligger den siffran på 18,3 bilar.
Mindre än hälften
Under de fyra första månaderna i fjol var nybilsförsäljningen i Sverige nere på 21,7 bilar per 1 000 invånare (omräknat till årstakt), medan den på Gotland var mindre än hälften: 10,3 bilar per 1 000 invånare.
Årets upphämtning till 17,7 bilar på Gotland och 29 bilar i Sverige (i årstakt) innebär att vi nu närmar oss femårssnittet.
Det som något komplicerar statistiken över den gotländska nybilsförsäljningen är att bilarna oftast registreras hos handlaren.
Det förklarar varför flera märken som är stora i Sverige men som saknar återförsäljare på Gotland, framför allt BMW och Audi men också andra märken som Mazda, Honda, Mitsubishi och Seat, nästan helt saknas i de gotländska siffrorna - trots att gotlänningar bevisligen både kör och äger bilar av dessa märken.
Det innebär att de gotländska inköpen av nya bilar troligen är större än vad registreringarna visar. Och det innebär troligen att också topplistan över sålda märken haltar.
Det kan till exempel noteras att Mercedes, som har återförsäljare på ön, ligger på drygt samma nivå på Gotland som i riket. BMW och Audi däremot, som tillsammans säljer tre gånger mer än Mercedes i riket, har på Gotland i år bara nått upp till en knapp fjärdedel av Mercedes försäljning - tillsammans.