Gotlandsbåten anmäls till ARN

Lars Meijer, Gotlandsbåtens vd, är helt ovetande när Helagotland.se informerar om att Konsumentverket beslutat sig för att driva en grupptalan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för de resenärer som drabbades vid sommarens inställda turer.

Foto:

Ekonomi, näringsliv & finans2014-10-24 14:00

Grupptalan gäller alla de resenärer som drabbades när Gotlandsbåten ställde in samtliga turer i somras och innebär krav på att de ska få den ekonomiska kompensation som man anser de har rätt till.

–Jag känner inte till det och har inte tagit del av det. Jag har ingen kommentar, säger Lars Meijer och tillägger att Gotlandsbåten har en jurist som arbetar med frågorna.

På frågan om vad som kommer att hända med Gotlandsbåten om företaget tvingas betala ut ersättning för fördyrade resekostnader när de cirka 44 000 resenärerna tvingades boka om sina biljetter till ett annat företag svarar Lars Meijer:

– Jag har ingen kommentar till det men det är klart det är ju ett räknestycke om vi ska vi betala x antal kronor till x antal människor. Det finns ju en gräns för vad vi har råd med, säger Lars Meijer och fortsätter:

–Jag har inte tagit del av det här men det är klart att vi har haft diskussioner med vårt ombud om olika scenarier som kan uppstå och vi känner oss i grunden väl förberedda för att hantera olika vägar som kan uppstå och det här är en av dem.

Trots beskedet är Lars Meijer överygad om att det kommer bli trafik nästa sommar.

–Vi håller på med planeringen för nästa sommar. Det kommer bli ett fartyg, vi kommer driva trafik, vi är långt framme i planeringen för detta. Vi har för avsikt att ha allt på plats innan jul- och nyårshelgen.

Trots det besked jag kommer med nu?

–Ja, det tror jag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!