Gotlandsflyg växer och utökar styrkan

Gotlandsflyg tycks gå segrande ur flygkriget med framförallt Skyways. Efter en rad tuffa år för det gotländska flygbolaget så satsas det nu rejält. Personalstyrkan utökas i Visby med sex personer och det sätts in ytterligare ett flygplan på Bromma.
Samtidigt som tuffaste konkurrenten Skyways går kräftgång och slutar flyga på flera linjer, däribland Visby-Bromma.

Ekonomi, näringsliv & finans2005-05-10 06:00
Sedan det nya flygbolaget Gotlandsflyg bildades av de båda gotländska affärsmännen Mikael Juniwik och Stig "Pigge" Werkelin har utvecklingskurvan pekat stadigt norrut.
Trots tuffa motgångar och hård konkurrens från andra flygbolag, framförallt Skyways, har bolaget inte bara överlevt utan också växt snabbare än marknadsbedömare trodde var möjligt.
När striden stod som hetast om de gotländska flygresenärerna rådde rena kriget mellan bolagen. I stora annonskampanjer försökte man sätta stopp för uppstickaren. Bolagen anmälde vid flera tillfällen varandra för osunda affärsmetoder och att planen framfördes av outbildade piloter, för att nämna några exempel.

Stiltje på marknaden
Men i dag råder rena stiltjen på flygmarknaden. Bolagen har tvingats samarbeta med varandra i en allt större utsträckning. För flygbolaget Skyways har dock konjunkturerna och ett vikande passagerarunderlag fört med sig att man tvingats dra ned på verksamheten.
På en handfull orter i landet har man dragit in linjer och till och med och sagt upp anställda.
För bara någon månad sedan kom beskedet att linjen Visby-Bromma lades ned. Samtidigt blev sju anställda flygtekniker uppsagda i Visby.
En följd av Skyways neddragning är att Gotlandsflyg gynnas. Man ska ta över konkurrentens resenärer och utöka den egna trafiken.

Förstärkning
För att klara detta sätter man in ytterligare ett plan och utökar antalet flygningar kraftigt. Personalstyrkan utökas med sex personer i Visby. Fem av dessa är gotländska flygvärdinnor som ska serva passagerarna på Bromma-flygningarna.
Bolaget förstärker dessutom ledningen med en ny platschef. På måndag nästa vecka sätter sig den välkände Visby-handlaren Conny Bohlin på flygbolagets chefstol och får ansvaret för personal, ekonomi och utveckling. Han kommer närmast från jobbet som butikschef på Hemköp i Visby. Men han har även ett förflutet i en rad andra branscher.
- Under flera år var jag butikschef på Juniwiks/Expert i Visby och från radio- och TV-branschen gick jag vidare till klädbranschen och Lindex. Efter det fick jag jobbet som butikschef på Hemköp på Öster. Men nu är det dags att byta jobb igen. Man ska inte stanna för länge på samma ställe. Dessutom blir man ju inte yngre så det gäller att ta chansen när den dyker upp, menar 39-årige Conny Bohlin.
Under de 10 åren på Hemköp hann Conny Bohlin även med att under en flerårig period vara ordförande för Visby-Strövet.
- Kontakterna med de andra näringsidkarna var ovärderlig och det kommer jag att ha stor nytta av i det här jobbet också.

Samma ledarskap
Vad kan då den nye platschefen om flygbranschen?
- I princip inte mer än att jag har flugit rätt mycket under årens lopp, konstaterar han med ett leende, och tillägger:
- När det gäller att leda ett företag så spelar det inte så stor roll vilken bransch det handlar om. Ledarskapet är detsamma i alla företag. Min roll blir att som platschef ta ansvar för personal, ekonomi och drift. På försäljningssidan finns Michael Ogestadh kvar som en stark resurs.

Spännande
Conny Bohlin konstaterar också att det känns extra spännande att komma till flygbolaget just nu.
- Bolaget är inne i en mycket expansiv fas. Personalstyrkan utökas och antalet flyglinjer utökas. Vi hoppas givetvis på att vi ska kunna locka till oss ännu flera passagerare. Med en ännu större marknadsandel så stärks bolaget ytterligare.
På senare tid har Gotlandsflyg lockat gotlänningarna med rena fantasipriserna. För bara någon hundralapp, plus avgifter, har man kunnat flyga med ett inlånat litet jetplan till Bromma.

Kampanj
- Just den typen av kampanjer kommer vi att fortsätta med. Vad det blir mera exakt bestämmer vi efterhand. Den här senaste satsningen är rena förlusten för flygbolaget. Men det var ett sätt att bjuda tillbaka lite till gotlänningarna som varit solidariska med bolaget, berättar Conny Bohlin vidare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!