Gotländska butiker går in i jättekoncern

De gotländska Expert-butikerna ingår nu i en nordisk storkoncern med mångmiljardomsättning.
Det står klart sedan hemelektronikjättarna svenska Expert Invest AB och norska Expert ASA fusionerat till ett enda stort bolag.
Den nya konstellationen blir en av de största aktörerna inom sitt område.
- Vi är väldigt positiva till samgåendet som innebär att vi stärker vårt ställning på den gotländska marknaden, framhåller Roger Hammarström, vd och delägare i den gotländska koncernen.

Ekonomi, näringsliv & finans2005-11-01 06:00
Samgåendet mellan de två nordiska jättarna innebär att Norden fått ännu en ny stor kedja inom hemelektronik, den näst största på marknaden. Butikskedjan i Sverige omfattas av inte mindre än 205 butiker, som tillsammans omsätter tre miljarder.
På Gotland driver Juniwiks-gruppen tre butiker etablerade i Visby, vilken är den största, samt i Slite och Hemse.
Den norska koncernen omfattas av hela 793 butiker i Norden med en omsättning på 9,5 miljarder. Därmed kommer den nya storkoncernen att omfattas av nästan 1000 butiker i Sverige, Norge, Danmark och Estland. Bolaget är för övrigt också noterat på Oslo-börsen.
Företrädare för parterna i affären räknar med att den sammanslagna kedjan blir störst på områdena foto, TV och telekom. De största synergieffekterna ska fås genom större inköpsvolymer och logistiksamordning.

Tryggare
Vid de gotländska butikerna mottogs beskedet om affären med stor optimism. Roger Hammarström, vd och delägare, för öns tre butiker, ser nu framtiden an med stor tillförsikt.
- Vi är jätteglada över att affären genomfördes. För att klara oss på den tuffa marknaden måste vi ligga på topp hela tiden. Under senaste året har vi förändrat mycket i butikerna. Med den här storkoncernen i ryggen kan vi fortsätta att vässa oss. Samtidigt kommer det att kännas tryggare för oss alla som jobbar här.
- I och med det här får vi också mera ekonomiska muskler. Det känns oerhört spännande att få bli en del av en stor nordisk organisation. Affären möjliggör mycket spin off-effekter, vilket kommer att gagna våra kunder, fortsätter Roger Hammarström.
De stora fördelarna, menar han, kommer dessutom att finnas på inköpssidan.
- En så här pass stor kedja kan göra stora inköp och därmed pressa inköpspriserna. Kan vi pressa våra kostnader kommer det kunderna till del genom lägre priser.

Utökar
Intressant i sammanhanget är även att Expert-kedjan nu utökar sitt sortiment. Förutom hemelektronik finns nu även vitvaror med i produktsegmentet.
Vilka förändringar det blir vid Gotlands-butikerna är dock för tidigt att sia om. Roger Hammarström:
- Helt klart är att det blir en del förändringar framöver. Redan nu har vi bättre villkor på befintligt sortiment. Möjligheterna finns nu att förändra ännu mera. Men i dagsläget finns inga beslut om hur vi ska gå vidare.
- Vi får se var vi hamnar när tiden är mogen. Gotlänningarna kommer inom en snar framtid att märka förändringarna på såväl produkt- som prissidan.
Björn Abild, som är vd för den svenska parten i affären, Expert Invest AB i Sverige, betonar att den kortsiktiga vinsten är att de svenska butikerna får en betydligt starkare ekonomisk grund som möjliggör ytterligare investeringar.
- Den största vinsten är dock mer långsiktig och handlar om att vi tillsammans blir konkurrenskraftigare. Genom en mångdubbelt större volym får vi större inköpskraft, säger han vidare i ett pressmeddelande.

Konkurrensverket
Från den norska köparen Expert ASA:s sida framhåller koncernchefen Trygve Holtskog i samma pressmeddelande att man länge haft ögonen på svenska Expert-kedjan, som man anser har utvecklats väl.
- Det arbetet kommer att fortsätta och vi är övertygade om att vi har mycket att lära varandra.
Det bör dock betonas att affären, trots allt, inte är helt klar. I och med att det är två så stora koncerner som slås ihop så vill Konkurrensverket säga sitt. Framförallt vill man titta närmare på om samgåendet snedvrider konkurrensen för mycket, vilket ju inte är tillåtet enligt konkurrenslagen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!