Hamncaféet har stängt
I tisdags försattes ägarna till caféet på hamnterminalen i konkurs. Som en direkt följd stängdes caféet i går. - Som konkursförvaltare har jag tyvärr ingen möjlighet att bedriva caféverksamhet, säger advokat Bengt Loquist.
Detta eftersom han sedan konkursbeslutet fungerar som juridiskt ansvarig för bolagets verksamheter.
Och att bedriva caférverksamhet anser Loquist att han både saknar möjlighet, tid och kunskap att göra.
- Jag har tyvärr ingen möjlighet till det, bara att upprätta det här ärendet kräver väldigt mycket i den här fasen. Och då har jag inget annat val än att stänga caféet, förklarar han.
Ett fortsatt öppethållande, skulle enligt Loquist, innebära översyn av anställningsförhållanden, försäkringsfrågor och kontakter med fackliga representanter och leverantörer.
För Destination Gotland kom stängningsbeskedet som en överraskning.
- Vi är ju helt fria från ansvar när det gäller det här bolagets avtal, förklarar marknadsansvarige Per-Erling Evensen. Men våra kunder på terminalen påverkas ju förstås.
Rederiet hänvisar sina kunder till uppställda automater och servicen ombord. Man har informerat bokningspersonalen att vidarebefordra detta till eventuellt undrande resenärer.
Kiosken på hamnterminalen är dock fortfarande öppen och dess ägare berörs inte av konkursbeslutet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!