– Jag hoppas att de lämnar öppet vilken hamn som ska trafikeras på den södra linjen, säger Harald Hjalmarsson, kommunstyrelsens ordförande i Västervik.
Han tänker slåss mot Oskarshamn för att ta över trafiken.
I många år har Oskarshamn varit den naturliga södra porten mot Gotland. Ungefär 450 000 resenärer passerar årligen hamnen på sin resa till och från Gotland och det fraktas cirka 300 000 ton gods på färjan.
För Oskarshamns kommun är hamnen oerhört viktig. Men staden har fått konkurrens.
När ett nytt avtal ska skrivas med staten tvingas kommunstyrelsens ordförande Peter Wretlund (S) slåss om trafiken med sin kollega i Västervik, Harald Hjalmarsson (M).
Öppen fråga?
– Det bästa för Gotland är att vara innovativ och låta anbudsgivarna besluta vilken av hamnarna på södra linjen vi ska ha, säger Harald Hjalmarsson.
Han hoppas därför att Trafikverket lämnar frågan öppen efter dagens möte, så att hamnarna kan ställas mot varandra.
Västerviks kommun har under två månader arbetat med en kartläggning av upptagningsområdet för Gotlandstrafiken.
– För en vecka sedan blev arbetet klart, och vi blev överraskade själva. 3,4 miljoner svenskar får närmast till Gotland via Västervik, säger Harald Hjalmarsson.
Det är inräknat den totala restiden mellan Visby och hemorten.
Han ser en potential att öka antalet besökare till Gotland ytterligare och pekar bland annat på riksväg 40 från Göteborg, som går ända fram till Västerviks hamn.
Att resrutten till Visby dessutom blir 15 procent kortare, menar han, sparar både restid, pengar och miljö.
– Bor man i Oskarshamn går det fortare att åka till Gotland via Västervik, det är 7 mil mellan och 100-sträcka, säger Harald Hjalmarsson.
Investeringar
Målet för Västervik är att, förutom sommartrafiken som planeras starta 2014, även ta över året runt-trafiken och bli ensamma om den södra linjen.
– 50 miljoner kronor har investerats i en ny farled. Vi får in de stora färjorna, de kör rakt in och behöver inte vända, säger Harald Hjalmarsson.
Men han får mothugg av sin kollega, Peter Wretlund (S) i Oskarshamn.
– Vi satsar 250 miljoner kronor i en ny terminal. Vi behöver ha besked nu, det finns ingen anledning att utreda detta på längden och tvären, säger Peter Wretlund ilsket.
Förhoppning
Peter Wretlunds förhoppning är att Trafikverket redan i dag slår fast att Oskarshamn ska få behålla Gotlandstrafiken.
– Vi har en logistik och bra flöde i godstrafiken, det är tunga argument. Och jag vågar påstå att vi har regionens län med oss, säger han.
Kriget med grannstaden Västervik gillar han inte.
– Det här är inte samverkan. Handlar de så här mot oss nu är det frestande att göra likadant tillbaka i andra frågor, säger Peter Wretlund.
Såväl Oskarshamn som Västervik har fortlöpande kontakter med Gotlands politiker och näringsliv, för att få draghjälp i striden om färjetrafiken.