Hoppas ge färjeresenärerna rätt

Konsumentverket hoppas att genom att man tar ärendet med Gotlandsbåten till ARN så ska ska resenärerna så småningom få den ersättning som man anser att de har rätt till.

Inställt. Konsumentverket och Gotlandsbåten är inte överens när det kommer till ersättning för mellanskillnaden på biljetter.

Inställt. Konsumentverket och Gotlandsbåten är inte överens när det kommer till ersättning för mellanskillnaden på biljetter.

Foto: Arkivbild: Anders Steiner

Ekonomi, näringsliv & finans2014-10-24 15:58

Med det menar man både ersättning för fördyrade resekostnader men även omkostnader som hotell i samband med situationen. Exakt hur stora, sammanlagda belopp det kan röra sig om vet varken Gotlandsbåten eller Konsumentverket.

–Vilket totalbelopp det blir har jag ingen aning om, det beror hur många som hamnat i knipa och rör det sig om hotellräkningar ja, då kan det ju dra iväg, säger Jan Nyquist, enhetschef vid Konsumentverket.

Jan Nyquist berättar att de fått signaler om att ärendet kommer att prioriteras hos ARN men att man inte vet hur lång tid det kommer att ta. Vilken tyngd ARN:s utslag brukar ha är olika enligt Jan Nyquist.

– ARN:s utslag är en rekommenation och det beror på hur Gotlandsbåten ställler sig till den rekommenationen. Om man väljer att följa den helt eller till vissa delar. Följer man det helt är det problemfritt men väljer man delar får vi fundera på vad vi kan gör vidare. Vi driver inga enskilda ärenden men vi har ju möjligheter att göra andra saker marknadsrättsligt framöver, säger Jan Nyquist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!