Intresset för UF-företag ökar

Tjänsteföretagen har blivit fler när gotländska ungdomar provar på att starta företag. Andra väljer ett gotländskt varumärke.

Lisa Engström foto: tommy söderlund

Lisa Engström foto: tommy söderlund

Foto: Tommy Söderlund

Ekonomi, näringsliv & finans2013-02-28 06:00

I år har 136 gotländska gymnasieelever startat sammanlagt 38 UF-företag. Intresset för att prova på att vara företagare under sista gymnasieåret har ökat sedan starten under 80-talet.

– Gotland ligger bra till sett till antalet UF-företag, jämfört med många platser i landet, säger Lisa Engström, regionchef Ung Företagsamhet på Gotland.

Enligt henne är UF betydligt mer välkänt i dag jämfört med för några år sedan.

– Man förstår mycket bättre vad det ger, en bra grund att stå på i framtiden både som egen eller anställd, säger hon.

UF-företagarna har också förstått värdet av att använda sig av signumet Gotland.

– Vi har till exempel ett företag som tagit fram en Gotlandsläsk med salmbärssmak.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!