"Kommunen en förebild som har en turismstrateg"

Bara 141 av landets 290 kommuner har en turismstrategi. Gotlands kommun är en av dessa.
Det är Föreningen Turism i Sverige, Förtur, som genomfört undersökningen.

Ekonomi, näringsliv & finans2006-01-04 06:00
- Satsning på turism är en avgörande faktor för tillväxt och sysselsättning inom en kommun. Gotlands kommun har en turismstrategi och är därför en förebild, menar Eva Hedenström, vd på Förtur.
Turismnäringen genererar mer än 172 miljarder kronor till Sveriges ekonomi varje år. Totalt arbetar 127 000 helårsanställda inom näringen.

Engagemanget a och o
Kommunerna har alltid, medvetet eller omedvetet, en stor betydelse för besökarnas helhetsupplevelse. Genom att erbjuda exempelvis goda parkeringsmöjligheter, offentliga toaletter och lättillgänglig turistinformation så bidrar detta till positiva turistupplevelser, framhåller Förtur.
- Ett kommunalt engagemang i turismfrågorna är en grundläggande förutsättning för att den lokala turismnäringen ska kunna utvecklas, bli lönsam och framgångsrik. Därför är det anmärkningsvärt att hälften av alla kommuner inte ens har en tanke på hur de ska utveckla turismnäringen, säger Eva Hedenström.
Bland frågorna som ställdes i undersökningen (svarsfrekvens 93 procent) återfanns: Har kommunen en utarbetad turismstrategi/turismpolitiskt program eller motsvarande för utvecklandet av turismen? Ja svarade 141 kommuner (52 procent), nej 110 (41 procent) och vet ej 18 kommuner (sju procent). 21 kommuner svarade inte.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!